- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
196

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Begravning i Senlis — och i Solna. Ett bidrag till den svenska naivismens historia. Av Lennart Seth

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lennart Seth

Nils Dardel. Fabriksskorstenar
vid Klara sjö. 1914.

Malmö museum.

har samma typ av piedestal som vi kan
iaktta hos le Douanier, och se hur
förtroligt också Dardel här liksom i »Debit de
Tabac, Senlis» 1913 (hos Föreningen för
nutida konst) umgås med de små
dekorativt mönstrade detaljerna hos gatlyktorna,
med de lustiga butiksskyltarna och
telefonstolparnas betydelsefulla isolatorer.
Liknande drag ska vi återfinna i hans
»Fabriksskorstenar vid Klara sjö» 1914 (Malmö
museum).

Dardels intresse för Rousseau tycks
väckas just vid den tidpunkt då den målande
tullnärens posthuma livsverk definitivt
erkännes, och som kontaktmän har
förmodligen kretsen kring rousseau-dyrkarna
Apol-linaire och Wilhelm Uhde verkat. I de
ex-clusiva cirklarna rörde sig också Dardel och
Rolf de Maré. 1911 publicerar Uhde i Paris
sin första studie över Henri Rousseau.
Samma och påföljande år ordnar han de
stora minnesutställningarna. Sommaren
1913 hör han till Dardels och Jolins
umgänge i Senlis — också i några av Einar
Jolins Senlis-motiv spårar man rousseau-

draget, och det naivistiska inslaget ska ju
i det följande ingalunda försvinna ur hans
barnsligt oskuldsfulla bilder. När Uhde 1913
förbereder den tyska upplagan av sin
monografi —• den utkom 1914 — är det Nils
Dardel och Rolf de Maré, som svarar för
det svenska inslaget i förteckningen på dem,
som subskriberat på bibliofilupplagan.

Våren eller sommaren 1913 målar Dardel
»Begravning i Senlis» (hos de Maré). Den
utställdes på Gallerie Flechtheims första
utställning i Düsseldorf hösten 1913 och
köptes då av en tysk samlare. Till denna
invigningsutställning utgav Flechtheim en
illustrerad katalog, i vilken bl. a. Dardels
»Begravning i Senlis» reproducerades.
Publikationen (ett exemplar finns hos de Maré)
försågs dessutom med några kortare essäer
om det moderna måleriet; i en av
artiklarna analyseras Rousseaus konst. Hösten
1913 återvände Dardel till Stockholm
(enligt uppgift av de Maré), och det förefaller
mig troligt att han då bland
konstnärskamraterna skulle ha åtskilligt att berätta bl. a.
om le Douanier, naivisten, vars stjärna
just nu stod i zenit och tydligen var
högaktuell för honom själv. Uhdes lilla biografi
och Flechtheims illustrerade katalog bör ha
kunnat ge illustrationsmateriel åt samtalen
om vad som rörde sig i konstlivet nere på
kontinenten. Att naivismen vid den här
tiden anfäktade också Dardels kamrater
bland expressionisterna är alldeles påtagligt.
Man kan se det hos Leander Engström och
Isaac Grünewald i dukar från 1914 och 15.
Intressant i detta sammanhang är en duk,
som Grünewald målar 1913 — då han ännu
hade ateljé vid Kornhamnstorg. Det är en
utsikt över Slussen med blick bort mot
Södra bergen och Stadsgården. Ur gatans
trafikvimmel och högt över arbetarna, som
spränger och timrar för den nya
höghusbebyggelsen vid Katarinavägen, reser sig
Isaac själv, spelande violin, klädd i
romantikens och sagans blåa kappa. Är kanhända
inte denna festligt dekorativa komposition

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free