- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
230

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Landskapsskildringen i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Av Erland Lagerroth

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erland L a g er r o th

Älgen Gråfäll är mittpunkten i den mäktiga
skogsskildringen Kärrs och Gräfälls saga.
Ur STF:s bildarkiv. Foto: Svante Licndgren.

hon hört som barn. Den handlade, som här
tidigare antytts, om en gåskarl från
Mår-backa, som flög bort med vildgässen på
våren och kom tillbaka på hösten med både
gåsfru och gässlingar.

Flyttfågeln med dess blick uppifrån är en
klassisk symbol i vår litteratur, men man kan
också erinra om att fågelperspektivet
utnyttjats i pedagogiskt syfte tidigare än i
Nils Holgersson. Det är på några sidor i
Boken om Vårt Land, som Selma Lagerlöf
bör ha läst (Ahlström 154). Där hjälper
Topelius beskyddande sin lillgamla hjälte upp
på hemmets tak, varifrån han kan skåda ut
över en del av fäderneslandet.

En litterär flygresa sådan som Nils
Holgerssons får, eller fick åtminstone under den tid,
då flygplanet ej var i allmänt bruk, en air av
oåtkomlig upphöjdhet, sagomättad fantasi.

Men Selma Lagerlöf hade inte haft någon
möjlighet att flyga, när hon skrev Nils
Holgersson, hon hade på sin höjd skådat ut från
utsiktstorn och bergstoppar. Man frågar sig

därför, om hon under sitt flitiga användande
av flygbilder har lyckats skildra, hur ett
slättlandskap hastigt öppnar sig för den, som
stiger upp genom luften. Har hon kunnat ge
en vision av hur blicken når allt längre, mil
efter mil, och i ett enda ögonblick förmår
fånga in en hel landsdel med alla de drag,
som från luften utmärker det, sjöar och myrar,
hav och land, bygd och skog, berg och slätt?
Har hon kunnat ge läsaren ett intryck av de
starka sensationer, som ändringar i terrängens
eller flygningens höjd eller av bådadera
bereder en flygare? En granskning av
flygbilderna i Nils Holgersson skall ge svar på
dessa frågor.

Vanligtvis använder Selma Lagerlöf Mårten
gåskarl endast för att förflytta pojken mellan
olika sevärda platser, som han får betrakta
från luften. Över dessa ställen får han titta
ned över gåshalsen och på marken betrakta
ett mycket litet område, som har föga att
skaffa med de väldiga ytor, som kan
överblickas från luften. De scener, som utspe-

230

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free