- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
235

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Landskapsskildringen i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Av Erland Lagerroth

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Landskapsskildringen

landskap, i vilka de utspelas. Trandansen på
Kullaberg, nunnekriget på Kolmården,
Mälarens översvämning, och allra bäst den
bekymrade författarinnans syner, när hon
nalkas sin fädernegård, är alla exempel på
Selma Lagerlöfs ibland rent visionära förmåga
att låta landskapet inspirera händelserna. Det
är ingen tillfällighet, att Nils Holgersson gör
personlig bekantskap med Karl IX i
Sörmland och Karl XI i Karlskrona, ty likaväl
som Selma Lagerlöf på sin ålderdom vid
Norge-gränsen i Värmland förnam en gammal
finnkäring, som levat där i Selmas
barndom (Höst), kunde hon och den av hennes
diktning skapade pojken se svenska kungar
i de landskap, där de hörde hemma. Man får
ej reducera sådana äventyr till blott och bart
drömmar, ty drömmar i vanlig bemärkelse
är de ej, lika litet som hela den underbara

resan. De är uppenbarelser, syner, och
härstammar från Selma Lagerlöfs säregna sätt
att se och uppfatta landskapet. Genom denna
hennes i många avseenden rikt utvecklade
uppfattningsförmåga, vilken jag i första delen
av denna uppsats sökt analysera, skapar hon
i Nils Holgersson inte endast en de normala
handlingarnas värld utan också en sagomässig
och övernaturlig värld, som i hela boken ses
och tecknas lika tydligt som
»verklighetsvärlden», med vilken den ständigt, på ett
för oss virtuosmässigt men för henne
naturligt sätt, sammanflätas. Det är som en
hänsyftning på landskapets betydelse för
skapandet av dessa fiktionsvärldar i Selma
Lagerlöfs diktning, som vi får se det från henne
själv hämtade citat, som inledde min
framställning: »Naturen har alltid varit min bästa
inspirationskälla.»

235

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free