- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
242

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Uppsala som konststad. Av Torsten Bergmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Torsten Bergmark

Gusten Widerbäck. Domkyrkan.

konst att göra är stort, men ett starkt
samlande forum saknas. Likaså finns det
åtskilliga mer eller mindre tillfälliga lokaler för
utställningar men ingen ordentlig konsthall,
inget museum.

Den konsthistoriska institutionen vid
universitetet bör tas med i räkningen.
Professor Gregor Paulssons betydelse som forskare
är oomtvistlig även om hans inflytande som
skolbildare ännu inte sträcker sig utanför
Uppsala. Andan på hans seminarier kan
verka sekteristisk men de präglas av en
vetenskaplig lidelse som torde ha få
motstycken. Det till institutionen knutna
konstmuseet innehåller åtskilliga
betydande verk, men tavlorna är spridda
på ett otal rum där de är praktiskt taget
helt fördolda för allmänheten, i stor
utsträckning också för de studerande själva
— ett minst sagt absurt förhållande.

En samling utan bostad är också den som
tillhör det s. k. Upplandsmuseet som
sorterar under Fornminnesföreningen samt de
föremål som börjat insamlas till ett
kulturhistoriskt Uppsalamuseum.

Lokalerna för tillfälliga utställningar är
som sagt många tack vare att några av
studentnationerna hyr ut sina samlingssalar,
mestadels till kringresande konstnärer.
Ljusförhållandena är i allmänhet inte särskilt
gynnsamma i dessa rum, skapade för helt
andra ändamål, och de utställningar som
brukar hysas där har med få undantag inte
bidragit till att höja den konstnärliga
standarden i utställningslivet. En liten god
lokal med överljus längst uppe i
universitetshuset disponeras av Studenternas
konststudio som under ledning av yngre
konsthistoriker sedan 1942 har arrangerat en rad
utställningar med svensk och utländsk
konst av högsta kvalitet. Dess verksamhet
har varit av utomordentligt stor betydelse,
även om den stora publiken aldrig har orkat
upp för de många trapporna till den s. k.
ritsalen. Resonansen från studenternas sida
har så gott som helt uteblivit. Studion har
dock kunnat skapa en liten samling
modern svensk konst som tillsvidare är
placerad i kaféet i universitetskällaren.
Tidigare enstaka initiativ av studenter tycks
ha kunnat åstadkomma visserligen
övergående men tydliga rörelser även bland
studenterna själva. Verdandi anordnade i
seklets början flera utställningar, bland vilka
särskilt en av Konstnärsförbundet 1903
väckte ett även för nuvarande
förhållanden enormt uppseende. Av stadens
dåvarande 22 000 invånare besökte 12 000
utställningen, därav 750 studenter. Det var
också Verdandi som ordnade en stor
utställning av Halmstadsgruppen, så pass tidigt
som 1939.

Uppsala-Ekeby med keramiska
konstnärer som Vicke Lindstrand och Anna-Lisa
Thomson och sin permanenta
utställnings-och försäljningslokal vid Östra Ågatan är
ett av stadens konstnärliga aktivitetscentra.

Det är emellertid Upplands
Konstförening, antagligen en av landets största, som
dominerar konstlivet i staden.
Konstföreningen har under många år fått föra en

242

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free