- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
297

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Kalmaritisk kulturmiljö. Av Manne Hofrén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

K al maritisk kultur mil j ö

här hemma. Också Carl Sundbergs dotter,
Anna Strussenfelt, blev målare, men avbröt
tidigt en mycket lovande konstnärsbana.

Det kvinnliga inslaget i kalmarkonsten
under 1800-talets andra hälft är f. ö. ganska
påfallande och tillhör nog de speciella
dragen i stadens äldre kulturliv. Förutom de
båda nyss nämnda målarinnorna kan man
nämna Josephine Nisbeth, Jenny
Nyström-Stoopendal och Gerda Roosval-Kallstenius
samt skulptrisen Sigrid Blomberg.

Vid det svenska friluftsmåleriets
genombrott spelade ölänningen Per Ekström en
stor roll och han kom sedermera att tillhöra
denna bygd som Ölands store målare. Vid
sidan av honom måste nämnas A. T.
Gellerstedt, som genom sina utsökta akvareller
med Kalmar- och Ölandsmotiv från
1870-talet kan räknas till ortens konsthistoria.

Vid början av 80-talet gör så
kalmarsonen Nils Kreuger sitt genombrott. Genom
ständiga och långvariga vistelser i
hemstaden och på Öland bibehöll Kreuger banden
med hembygden, och hans stoft vilar också
i den gamla kalmarsläktens grav på stadens
kyrkogård. Per Ekström och Nils Kreuger
kommo att på det lyckligaste sätt
komplettera varandra som skildrare av bygden
kring Kalmarsund — Ekström de stilla och
tysta stämningarnas inåtvände målare,
Kreuger med sitt utåtriktade och glada
lynne berättade om landskapets rikedom
med åkrar, hästar och boskap.

En mycket begåvad målare med mera
lokal berömmelse var Ernst Lidman, Nils
Kreugers morbror. Till konstnärsförbundets
krets hörde Axel Peter, Oscar II:s
produktive porträttör. Av en något yngre
genera-tio var Oscar Hullgren, marinmåleriets
främste svenske representant under det
sista halvseklet, en konstnär som hela sitt
liv behöll konstnärlig och personlig kontakt
med Kalmar och Kalmarbygderna.

Vid början av 1900-talet blir bilden
rikare. Vid sidan av de ännu verksamma
80—90-talsmålarna framträda Ivan Hof-

Nils Kreuger, Bretagnsk
tiggarpojke. Oljemålning frän Kreugers
första år i Frankrike, Concarneau
1882. Kalmar Konstmuseum. Jämte
an dr a Kr eu ger s ak er en donation
av fröken B essie Kreuger.

lund, Valdemar (Fille) Fromén, Leopold
Morssing och andra, och man kan börja tala
om en kalmarskola, där särskilt Hoflund
kom att bli representativ genom sin
produktion av Kalmar- och Ölandsmotiv i
olja och genom sin högtstående
teckningskonst. Lokalbundenheten kom ingen av
dessa konstnärer att riktigt blomma ut på
det sätt som deras obestridliga förmåga
annars lovat.

De nya måleriska idealen efter 1910 fick
en bekännare i Sven Kreuger, Nils Kreugers
brorson. De stora tagen från 1800-talets och
1900-talets tidigare konstnärer ebbade så
småningom ut i ett rätt lokalbundet
hemmamåleri, som inte visat någon lejonklo —

297

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free