- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
301

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Kalmaritisk kulturmiljö. Av Manne Hofrén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kalmar i ti sk kultur mil j ö

Josephine Nisbeth, Ernst Lidman och
Andreas Fornander.

Med friluftsmåleriet och
Konstnärsförbundet får museet sin mest vägande grupp,
där både den nationella och lokala
synpunkten kan komma till tals med namn
som A. T. Gellerstedt, Per Ekström, Nils
Kreuger, Gottfrid Kallstenius med flera,
och där Ernst Josephson, Rikard Berg,
Carl Larsson, Anders Zorn, Prins Eugen
representera andra av tidens stora målare
medan ett stort arbete av Christian Eriksson
företräder konstnärsförbundarnas skulptur.
En av de nämnda konstnärerna, A. T.
Gellerstedt, har ett eget rum i museet, vilket
är fullt motiverat med hänsyn till den
betydande samlingen, som där finnes av hans
mest utsökta Kalmar- och Ölandsakvareller
från 60—70-talen. Synnerligen vackert
representerad är också Per Ekström, som här
visar sig som den store målare han verkligen
var, den av epokens konstnärer som var
mest konsekvent i sitt följande av en rent
målerisk linje.

Den realistiska linjen i tidens
landskapskonst fortsattes bl. a. av Oscar Hullgren,
en son av denna bygd, där han tidigt lärde
känna havet, som skulle bli hans främsta
motiv under kommande år; här är han
mycket rikligt företrädd med dukar från olika
perioder. De bästa av 1900-talets målare
inom den lokala gruppen finnas
representerade och likaså annan svensk konst från
de sista årtiondena, och så pass rikligt att
man i museet kan få en något så när god
bild av ideer och strömningar. På ett
utomordentligt sätt ha dessa möjligheter nyligen
ökats, i det att museet på våren 1949 hade
glädjen mottaga en större donation, som
högst väsentligt förstärkte samlingen av
modärn konst. Donatorn var framl.
banktjänstemannen Sven Mossberg i Stockholm,
som i livstiden uttryckt en önskan att de
bästa sakerna i hans samling skulle tillfalla
födelsestadens konstmuseum. Dessa 50
dukar äro alla av hög kvalitet och representera

främst Färg och Formgruppens konstnärer,
men dessutom också Göteborgskolorismen,
Halmstadsgruppen, de unga
färgromantikerna etc. Tack vare detta tillskott har
Kalmarmuseet blivit en av de allra bästa
samlingarna av modärn svensk konst i
landsorten.

I en särskild sal för tillfälliga utställningar
söker konstföreningen komplettera de
permanenta samlingarna genom utställningar
av svensk konst i dag, varvid
Nationalmusei och Riksförbundets för bildande konst
vandringsutställningar givetvis spela sin
stora roll. Men framför allt önskar man
inbjuda ledande konstnärer till
separatutställningar, som ge en fyllig bild av deras
konstnärskap.

Med sin starka förankring i levande konst
bör konstmuseet i Kalmar kunna vara en
kulturkraft av modärnt, framåtpekande
slag, inte minst stimulerande för ungdom
och studiecirklar, som också livligt begagnat
sig av samlingen.

För allmänhetens upplevelse och studium
av modärnt konstliv synes det sålunda
numera vara ganska väl sörjt i denna stad.
Givetvis anammar allmänheten inte så
snabbt som önskligt vore allt detta, men
konstuppfostran är en sak som får lov att
arbeta på lång sikt. En mätare på
allmänhetens allt starkare konstintresse utgör
likvisst de betydande försäljningssummorna
på alla utställningar, dessvärre även på de
sämre expositionerna i stadens olika lokaler.

Stadens allmänna kulturliv fick en stark
stöt framåt genom den av Nationalmuseum
i samarbete med stadens myndigheter och
lokala kulturinstitutioner år 1926
anordnade Femte Svenska Kulturmässan i
Kalmar — en imponerande uppvisning av
svensk kultur i alla dess former, ett företag
som kunde bringas till verkställighet endast
tack vare landshövding John Falks intresse
och energi. Musik, teater,
konstutställningar, föredrag av framträdande svenska

301

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free