- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
354

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Forgrunnsskikkelser i nyere norsk malerkunst. V. Agnes Hiorth. Av Pola Gauguin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P ol a Gauguin

Barn med mor.

Tillhör Skibsreder Björn Hansen.

lerens. Det er med andre ord ikke de ytre
trekkenes karakter hos modellen som er det
vesentligste i hennes skildring av den, det
er meget mer det indre liv den utstråler
som Agnes Hiorth på en meget intim måte
oppfatter og gjengir med all den varme en
fullblods kvinne eier i sin hengivenhet. Det
er kvinnen og hennes sterke innstinkt som
åpner Agnes Hiorth adgangen til et
menneskes indre liv, men det er hennes eget gode
hjerte som gir henne den fulle forståelse av
det, og den naturlige og nesten fullendte
harmoni i hennes eget vesen som skaper
evnen til å gi et fullgyldig malerisk uttryck
for det. Både som menneske og som
kunst-nerinne er hun et utpreget hjertemenneske,
og harmonien hennes forhindrer henne i
noensinne å gå på akkord, og det er også
den som får det menneske hun står overfor
og som interesserer henne til å gi seg over,
og uten noen ångst utlevere seg selv. Det
blir på månge måter et hjertelig samarbeid
mellom maler og modell som er den
eiendommelige styrken i Agnes Hiorths
por-tretter.

Agnes Hiorth er født i Kristiania og har
som en selvfølge, og delvis fordi hun med
sitt unge sinn ikke har hatt bruk for det,
aldri lagt skjul på at hun kom til verden
det siste året i det forrige århundre og altså
i år fylder de femti år. I disse årene har hun,
så lenge tilbake hun kan huske, bodd i den
samme ledigheten i det samme strøket, der
hun ble født. Med sine grann voksne trær og
blomsterfylte hager ligger dette strøket som
en liten fredelig enklave nær hovedstadens
hjerte, bare åtskilt fra det av slottsparken
—■ og bare et steinkast fra byens store
pulsåre ut til det store landet. Her og i samme
ledigheten har Agnes Hiorth levd hele sitt
liv i et sjeldent harmonisk hjem. Gjennom
moren, som i sin ungdom hadde vært
male-rinne, ble hennes interesse vakt for maleriet,
men det er sannsynligvis farens litt heftige
men meget frisinnete overbevisning som
har gitt Agnes Hiorth den ryggraden som
har fått henne til å følge sin egen linje
gjennom hele sin utvikling som
kunstne-rinne. Harmoni og upåvirkelighet er det
som gir hennes kunst det høyst personlige
preget. Det harmoniske har hun fått i
faddergave, og det er så å si det og hennes
store kjærlighet og grenseløse tillit til
mennesker som har gitt henne en sterk og
personlig overbevisning som hun nesten envist
følger, uten å la seg påvirke av de mange
kunstneriske stemningsbølger som har
beveget tiden fra hun som ganske ung gikk
inn for maleriet og til der hun står i dag.

Det er ikke ensbetydende med at hun
har vært uinteressert eller redd påvirkning.
Tvertom har hun alltid hatt en stor trang
til kunnskaper, og har også søkt å erhverve
dem hos flere kyndige lærere og gjennom
studier av eldre og yngre kunst i utlandet.
Men det er som hun tidlig har fått en
illusjon om maleriets vesen som hun ikke vil
la seg rive ut av, men ærlig og redelig verner
om, fordi den stemmer overens med hennes
egen natur og temperament, og kanskje
også med det miljø hun i dyp kjærlighet

.354

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free