- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
371

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Pierre Olofsson. Av Patrik Reuterswärd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pierre Olofsson

Gul rundel i ring. Färgträsnitt. 1948.

motiv, d. v. s. ett gestaltningsmotiv i
trängre mening. I den bemärkelsen skulle
enligt Olofsson en målare av den
naturalistiska typen inte begagna sig av stort mer
än ett motiv, oavsett om han växlar mellan
landskap, stilleben och figurstudier.

Det är denna »konkreta» motivvärld som
Olofsson numera söker berika. Därvid har
han måst återgå till de geometriska
grundformer som egentligen alla former kunna
återföras till: triangeln, cirkeln, kvadraten,
etc. Dock äro dessa icke att betrakta som
liktydiga med gestaltningsmotiven.
Krumelurens motiv borde riktigast ha rubricerats
som »krumelurer i rörelse». Och liksom
Rodhes triangelkompositioner äro
variationer kring motivet »roterande trianglar»,
bör Olofssons senaste cirkelfantasier ses som
olika gestaltningar av motivet »rundlar i
rörelse». Med andra ord: ett dynamiskt mo-

ment måste alltid förefinnas för att
konstnärlig »konkretion» skall kunna erhållas.

Hur ett sådant »konkret» motiv kan
varieras framgår av de »undersökningar»
som Olofsson för närvarande bedriver.
Genom att på olika sätt laborera med rundlar
av olika vidd och kulör, och genom att låta
vissa färger retirera och andra skjuta fram
i ytplanet, uppnår han den labilitet som
sätter bildplanet i ständig rörelse. Ingen
del är längre isolerad, alla ytor samverka.

I bilder som dessa, där associationer i
möjligaste mån äro eliminerade, är
uttrycket naturligtvis av mycket allmänt slag,
pendlande mellan känslolägen som glädje,
aggressivitet, oro etc. Om uttrycket är svårt
att i ord beskriva, beror det dock inte
endast på att det är så svagt, eller obefintligt
som många ännu vill påstå. Tvärtom, att
recensenterna haft vissa svårigheter att

371

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free