- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
385

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Bibelns värld och vår tid. Av Magnus Selling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bibelns värld och vår tid

som på ett helt annat sätt än vissa på sin
tid tongivande bibelforskare gjorde, tar direkt,
grundläggande hänsyn till Bibelns eget
budskap och undviker moderniserande
omtolk-ningar. Otvivelaktigt har — som Olof Linton
antyder i ett bidrag i »En bok om Bibeln»,
1947 — denna nyorientering, som
genomgående går i »positiv riktning, en av sina
förutsättningar i den religionshistoriska
forskningen med dess skärpta krav på inlevelse i
de religiösa dokumenten, de må hörröra från

en tid och en miljö som är oss än så fjärran».

*



De stora avstånden mellan de bibliska
skrifternas tillkomsttider å ena sidan och vår
tid å den andra är ett faktum som ej kan
bortresoneras. Ett väldigt historiskt
perspektiv öppnar sig här. Bibelns händelser utspelas
i kulturer, som är oss vida mera främmande
än de mest fjärran kuster. Därför är en
ständig forskning i Bibelns språkvärld, tidshistoria
och kulturmiljö nödvändig och är ett av
exegetiken viktigaste åligganden. Ett
ofrånkomligt krav är, att de som undervisar, tolkar
och förkunnar, kan ta del av
forskningsresultaten och besitter sådana kunskaper i de
bibliska språken, att de får möjlighet att
bilda sig en direkt uppfattning om olika
tolkningar.

Även på ett annat sätt är den bibliska
historien avlägsen från och främmande för
vår tid — nämligen såsom den heliga
historien. Endast för den som med andaktsfull
vördnad nalkas den heliga historien, upplåter
denna sin mening. Om vi i Bibeln kan se
urkunden om den heliga historien, kan vi
hoppas få i vår hand nyckeln, som ger oss
tillträde både till Bibelns värld och dess
budskap.

I sin nyligen till svenska översatta bok
»Orthodoxy» skriver Gilbert Keith Chesterton:
»Vad en människa kan tro, beror på hennes
livsåskådning, inte på klockan eller
århundradet». Påståendet, som inte är
oproblematiskt och väl inte heller avsetts att vara det,
torde vara tillämpligt på de frågor, som
berörts här.

Med tanke på tidsavståndet kan även några
ord, som Sören Kierkegaard skrivit, vara
lämpliga att anföra, såsom slutvignett:
»Visserligen är det 1800 år sedan Jesus Kristus
vandrade här på jorden; men denna händelse
är ju icke lik några andra händelser, vilka
först, när de förflutit, går över i historien och
sedan, när de länge sedan förflutit, går över
i glömska. Nej, hans närvaro här på jorden
blir aldrig något förflutet, alltså aldrig något
mer och mer förflutet ■— om eljest tron finns
på jorden; ty om icke, då är det i samma
ögonblick länge sedan han levde . . . .»

25—Ord och Bild, 58 :e årg.

385

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0427.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free