- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
441

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Överdimensionerad kretsteater. Återblick på fem år med Malmö Stadsteater. Av Erwin Leiser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

överdimensionerad kretsteater

1947 inleddes på Intiman med en svensk
urpremiär, Ingmar Bergmans Rakel och
biografvaktmästaren, i författarens regi och med
Barbro Kollberg, Ulf Johansson och Curt
Masreliez. Säsongen bjöd dessutom på två
av Intimans hittills bästa föreställningar,
Glasmenageriet i Per Knutzons mästerliga
regi, med Inge Waern som den sjuka flickan
och Gull Natorp som den omedvetet brutala
modern, och Winterset, som blev Sandro
Malmquists största regiseger på Intiman.
Denna dystra saga från de amerikanska
slumkvarteren spelades i en makaber
dröm-stil som skakade publiken. Domaren, som på
sin ålders höst måste förnya gamla
rättegånger för att bevisa att han haft rätt även
när han dömde oskyldiga till döden, blev
Anders Frithiofs hittills märkligaste
rollprestation. Kärleksparet omgavs med skir
poesi av Inge Waern och Curt Masreliez,
och Miriamnes fege broder spelades av Ulf
Johansson. Winterset kom vid 20
föreställningar upp i en besöksfrekvens av 84,3 procent
(medeltal per föreställning: 172). Som motvikt
till dessa dystra tragedier spelades flera
komedier, och Arsenik och gamla spetsar blev
säsongens största publikframgång på lilla
scenen.

Intimans hittills mest framgångsrika
spel-år blev det följande, besöksfrekvensen för de
272 föreställningarna steg till 87,3 procent
(från 82,4 procent). Under spelåret 1947—48
tog man bl. a. upp Hjalmar Bergmans
marionettspel En skugga och Dödens harlekin.
Bergmans mörka mästerverk från tiotalet
vann en sen publikframgång tack vare Bengt
Ekerots kongeniala regi. Han fann den rätta
tonen både för brytningen mellan nattens
skugglek och dagens verklighet i En skugga
och för den forcerade munterheten och de
tragiska motsättningarna i Dödens harlekin.
Ekerot satte även upp Anouilhs komedi
Tjuvarnas bal med koreografi av Birgit
Cullberg. Stig Torsslow svarade för en
finstämd föreställning med O’Neills Bortom
horisonten och för en lyhörd tolkning av
Anouilhs kanske främsta scenskapelse,
Antigone. Gun Robertson spelade Antigone,
flickan som säger nej till en värld där man
måste kompromissa för att bli lycklig; man
glömmer inte hennes tunga rörelser och den
skulpturala skönheten i hennes sällsynt
levande ansikte. Hennes motpol var Kreon, en
självbelåten handlingsmänniska med båda
fötterna på jorden, i Oscar Winges tolkning en

Gun Robertson, Gaby Stenberg,
Georg År lin i »Slutna dörrar».

Malmö Intima teater.

trött diktator vars karska yttre inte kan dölja
hans ömhet och osäkerhet. Säsongen
avslutades med Thornton Wilders småstadsidyll Vår
lilla stad i Gösta Folkes regi. Erik Berglunds
gemytlige kommentator spred trivsel kring
sig och det unga paret spelades av Nancy
Dalunde och Jan-Erik Lindkvist.

Under det senaste verksamhetsåret har
Intiman haft ett imponerande men något
ensidigt program. Den franska dramatiken var
rikt representerad. Således framfördes En
vildfågel med Gun Wållgren och Oscar Winge
och Bröllopet på Seine med Erik Strandmark
som skepparen, vidare Mussets Lek ej med
kärleken, som i Torsslows regi gavs med
Agneta Prytz och Carl-Hugo Calander i en
spirituell stilisering, och sist men inte minst Camus’
dystra efterkrigsdrama Missförståndet, en
modern version av berättelsen om den
förlorade sonens återkomst. I Camuspjäsen
kommer en rik främling till ett trist värdshus
i Centraleuropa och mördas av värdinnan och
hennes dotter, som vill komma åt hans pengar.
När de upptäcker att de dödat sin son
respektive broder begår de självmord. Det av grå
vardagsrealism präglade händelseförloppet
symboliserar efterkrigsmentaliteten i våra
dagars Europa och åskådliggjordes med kuslig

4.41

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free