- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
443

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Överdimensionerad kretsteater. Återblick på fem år med Malmö Stadsteater. Av Erwin Leiser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

överdimensionerad kretsteater

fulla leendet och Ett resande teatersällskap,
har kunnat spelas samtidigt utan att
dubbleringar i rollistan tillgripits. Teaterns
verksamhet har fått en sådan omfattning, att den
endast kan jämföras med Dramaten, där man,
med större ensemble och
eftermiddagsföreställningarna inräknade, under det gångna
spelåret haft premiär i medeltal var nionde
dag. Publikmässigt sett är Malmö Stadsteater
kanske inte för stor, kretsteatern skall ju
tillgodose hela provinsens teaterbehov. Men
konstnärligt sett är stora scenen
överdimensionerad. Man förenklade problemet när man
trodde sig kunna skapa den idealiska
folkteatern genom att bygga en stor, tekniskt
välutrustad seen och en för Malmös
förhållanden jättestor salong. Svårigheten att finna
en lämplig repertoar hör samman inte bara
med frågan hur denna teater skall kunna
fyllas, utan även med scenens dimensioner.
På denna otympliga, övermekaniserade seen
där skådespelaren tvingas spela inte i utan
framför dekoren för att nå ut i rymden,
försvinner poetiska nyanser, mellantoner suddas
ut, och just vår tids aktuella dramatik, som
borde stå på den sanna folkteaterns program,
är portförbjuden här, därför att den inte
kommer till sin rätt på stora scenen. Det
»nyaste» i dramatisk väg som spelats på stora
scenen, är Tolvskillingsoperan och
Drömmarnas berg. Oklahoma! fyllde scenen, men
en pjäs som Linje Lusta flyttades med säker
instinkt till Intiman, som blivit en föredömlig
experimentteater. En teater är inte folklig
eller demokratisk därför att den är stor, utan
den moderna folkteaterns idé förverkligas
endast på den teater, där inte bara klassikerna
utan även vår tids dramatiker har hemorts-

Is a S tiber g och Carl-Hugo C al
ander i »Yerma».
Malmö Intima teater.

rätt, och där avståndet mellan skådespelare
och åskådare aldrig kan utgöra ett hot mot
den nödvändiga intima kontakten mellan
seen och salong. Fem år har förflutit sedan
Malmöteaterns start. Den stora scenen saknar
alltjämt eget konstnärligt ansikte. Den har
blivit populär, och i dag är den en institution
som inte kan tänkas bort ur Skånes kulturliv.
Dess konstnärliga framtid är dock fortfarande
oviss.

lo juni 1949.

443

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0489.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free