- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
454

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Björn Trägårdh. Av Teddy Brunius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tedcly Brunius

Plagen, Honfleur ig46

tryckssätt. Medan de flesta svenska
konstnärerna i härtappat skick i sin avstängdhet
under kriget försökte utvecklas i takt med
det franska måleriet, förblev Björn
Trägårdh i exil, en outsider med möjlighet att
på ort och ställe välja i den franska
måleriska rikedomen. 1938 begav han sig till
Frankrike, Korsika och Italien. Han bildade
sedan ett nytt hem i Paris, gifte sig med en
norska och anser nu att Frankrike mer än
Sverige är hans grogrund. Här har han
med sitt kosmopolitiska kynne fått ett
tillfälligt hem.

Under kriget decentraliserades
konstlivet i Frankrike. I likhet med flesta
pariskonstnärerna drog sig Björn Trägårdh ut
på landsbygden. Under ockupationens första
år hade han bott i Sydfrankrike, sedan var
han två år i Normandie, där särskilt
kuststäder och hamnar blev hans motiv. Han
gav sig Matisse och Picasso helt i våld,
arbetade systematiskt för att få fram fasta
uttrycksvärden genom kombinationer av

plan och linjer. I Rouault fann han en för
Evert Lundquist ersättande förebild med
flödande och plastisk oljefärg. Det abstrakta
färgexperimenterandet fick en motvikt i
en stundom dovare skala och en plastisk
penselföring. LTnder 40-talets förra hälft
visade Björn Trägårdh sina nyvunna
resultat på olika utställningslokaler i Paris —
bland annat Institut Tessin, 1941, Benzit,
1943 och Maurodian-Vallotton, 1946 —,
visningar som uppmärksammades av fransk
kritik och som är av ett visst intresse därför
att de rymmer en stor produktion, som
aldrig visats för svensk konstpublik. Vad
Björn Trägårdh ställde ut 1946 och 1948 i
Stockholm är typiska periodarbeten som
omspänner de senaste arbetsåren.
Säkerligen har Björn Trägårdh i mycket fått
lida av en kritikens villrådighet just
därför att han inte ansträngt sig att visa
utvecklingslinjerna i sitt konstnärsskap
genom framträdanden av mer
retrospektiv karaktär.

454

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0504.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free