- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
455

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Björn Trägårdh. Av Teddy Brunius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Björn Trägårdh

Komposition 1948.

Sitt största framträdande har Björn
Trägårdh haft på Konstnärshuset 1946.
Mest i ögonen fallande var hans stora
kompositioner från kuststaden Honfleur som
ligger i en kitteldal, där invasionsstyrkorna
satte hälen i Frankrikes mark. Platsen har
utnyttjats av andra konstnärer under
40-talet. Uno Wallman har med en från Sven
Erixson ärvd målarglädje och med
puzz-lande leklynne tolkat platsens behag. Björn
Trägårdhs kompositioner i stort format
rymmer säkerligen en större
programmatisk vilja. Han kan återge staden från
en nattlig utsiktsplats där
sommarskymningen får en konsekvent belysning. Det är
märkligt att notera hur en sådan nocturne
hålls i klarare färger än många av
dagsutsikterna över kuststadens tak, vilka Björn
Trägårdh ger en dov violett kolorit. Han
kan förenkla sin palett till kontraster mellan

lila och klaraste buteljgrönt som i
»Komposition med tak».

Framträdandet var facetterat. Man har
svårt att nämna ett fåtal förebilder för
detta måleri. Man kan snarare ånge ett stort
antal impulsgivare. Stundom gör sig
inflytandet från Rouault gällande som i en
madonnakomposition. Annars slår en stiliserad
formgivning genom med kubiska plan, begränsad
palett, ett alltigenom optiskt måleri. De
olika stilsträvandena gav budskap utifrån
på ett lockande sätt. Påfallande är framför
allt målarglädjen och programviljan i dessa
konsekvent upplagda dukar.

De stora dukarna gav en viss
chockverkan, som kunde upphävas genom
studium av de små oljeskisserna vilka samlats
i lokalens mindre rum. Här kan man följa
vägen till de stora kompositionerna, planen
vid formella stiliseringar, som utvinns för

455

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free