- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
505

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Norsk teater sesongen 1948—1949. Av Niels Chr. Brøgger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Norsk teater sesongen 1948 —19 49

vanlig dyktig, men for overlesset, gjentatte
revy tekniske påfund gjør det vanskelig for
tilskueren å opleve hele, bærende stemninger.
Carsten Winger hadde imidlertid hele sin
gamle ledige troverdighet i behold i sin
fordums glansrolle som Larsen, og Eva Strøm
Aastorp ga ham givende støtte med sin friske
og inntagende fru Larsen. Forøvrig skapte
Lydia Opøien, Alf Sommer og Ragnhild Hald
aldeles utmerkede karaktertyper. — Som
avslutning på sesongen hadde Det Norske teatret
i juni première på suksess-operetten
»Oklahoma», den gjorde stor lykke med Randi
Lindtner Næss og Gösta Kjellertz i
hovedrol-lene.

Også Det Nye teater hadde en heldig sesong,
under Axel Otto Normanns initiativrike
ledelse, men dessverre er dette privatteaters
personale ikke sterkt og allsidig nok til å klare
store opgaver. Allikevel kan Normann peke
på mange fine resultater. Først og fremst den
sprellske opførelse av romanforfatteren Ernst
Orvils overraskende rike og modne skuespill
»Rødt Lys», som hadde urpremière på
Trøn-delag Teater. Dernest de to
Strindberg-enaktere »Første Varsel» og »Leke med ilden».
Og sist men ikke minst Kjeld Abells
elegantunderfundige komedie »Miss Plinckbys kabal».
Foruten disse suksessrike forestillinger, har Det
Nye teater spilt tre kunstnerisk betydningsløse
skuespill, som blev store publikumstreffere.
Forestillingene var velspilte og inntagende, og
det vilde være ganske urimelig å bebreide et
privatteater med kunstneriske ambisjoner
uten statsstøtte, at det alternativt spiller
ver-diløse, men underholdende salongkomedier
for å få penger i kassen.

»Rødt lys» var lidt av en begivenhet i vår
fattige norske moderne dramatiske litteratur.
Stykket er en charmerende og vilter blanding
av alvor og spøk, av grotesk humor og
rendyrket tragedie, av virkelighet og parodi.
Orvil er utpreget impresjonist, og den
artistiske instruktør som hadde fått til opgave å
iscenesette hans skuespill såvel i Trondheim
som i Oslo, var til all lykke også impresjonist,
nemlig Ellen Isefiær. Hun klarte brasene med
sikker hånd, og Andreas Aabel hadde sitt
kunstneriske gjennembrudd i hovedrollen,
men døde dessverre kort efter, nettop som
han hadde vist hvad han virkelig var god for.

Stig Dagermans avdramatiserte »Den
Døds-dømde» (Fem timers utsettelse), led dessverre
et stort nederlag på Det Nye teater, men det
skyldtes i mindre grad forfatteren enn en

Lillebil Ibsen o g S tig E ged e-N is s en
i »Förste Varseh.

Det Nye teater.

klosset-ærbødig instruksjon og et i dette
til-felle utilstrekkelig ensemble. Strindbergs
enaktere fikk derimot gode og dekkende
tolkninger, og det samme gjorde to av Alexander
Kiellands proverber ved Kielland-jubileet. I
Peter Egges »Kjærlighed og Venskab» briljerte
den ypperlige karakterskuespillerinne Lillebil
Ibsen, Det Nye teaters ledende kvinnelige
kraft, og den dyktige komiker Einar Vaage.

På Det Nye teater var det også Lillebil
Ibsen som sikret »Miss Plinckbys kabal» en
så grasiøs suksess. Skuespillet er en eneste
stor og inntagende kaprice, Abell fabulerer og
dikter så det er en lyst, fuld av overskudd
og dobbeltbunnethet. Stykket handler, i
ytterste fortettning, om en fattig, men fri ung
mann, Aladdin med tryllelampen, som en
kveld trer inn i et livløst rikmannshjem, og i
løpet av en natt setter det på den ånnen ende,
alle spiller med, som glade barn, men så
kommer demringen, den grålyse byatmosfære,
virkeligheten siver inn av vinduene igjen,
-—-»å ce moment de sa narration Scheherazade
vit paraitre le matin, et discrète, se tut».

Lillebil Ibsen spilte hovedrollen Laura med
stor og beseirende charme, hun mestret de

505

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0555.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free