- Project Runeberg -  Festskrift med anledning av Örebro stadsbiblioteks 75-årsjubileum 1862-1937 /
100

(1937) [MARC] - Tema: Närke
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Verner von Heidenstam som målare, av Bertil Waldén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och skäggiga gastar ...» — just så har Heidenstam fångat
fantasiupplevelsen : de trenne såtarna i förgrunden grina och gapa
med skräckinjagande fysionomier, yviga kalufser och
starkod-derskägg. Som en skäligen oväsentlig licentia poetica får man
väl räkna den omständigheten, att »hösåtarna» otvetydigt äro
— rågskylar.

Något av en mystifikation är den oljemålning (fig. 13), en
skogsinteriör, som länge rubricerats såsom »enda svenska
motivet i Samfundets (alltså Mörners f. d.) samling». Ett
detaljstudium avslöjar nämligen en halft utplånad inskrift i övre
vänstra hörnet: »Fredrikshald 1882». Heidenstam säger sig
minnas, att han under förarbetena till »Karolinerna» besökte
Fredrikshald och en dag efter sina vandringar i den terräng, där
Karl XII mötte sitt öde, på den nuvarande staden Haldens
järnvägshotell målade en minnesbild från denna miljö. I så fall måste
målningen dateras till 90-talets förra hälft, vilket väl är det
troliga; 1882, som måste vara en felskrivning, vistades ju
Heidenstam hela året långt från Norden.1)

En munter skogsbäck, som porlar fram mellan mossiga block
och tuvor, skuggade av dystra furor — ett romantiskt-idylliskt
skogsmotiv, som minst av allt associerar till Heidenstams
karolinska hjälteepos. En annan, långt senare målning för i desto
högre grad »Karolinerna» i tankarna. Det är en helt liten skiss
i olja, som hänger i Heidenstams skrivrum på. Övralid. Den är
målad kort efter öppnandet av Karl XII :s sarkofag i
Riddarholmskyrkan 1917. Heidenstam var som bekant närvarande vid
denna solenna tilldragelse, och det starka intryck, han hemförde

1) Av de i Mörnerska samlingen befintliga målningarna och teckningarna ha
åtskilliga, kanske flertalet, signerats och daterats av Heidenstam långt senare, troligen
under något besök på Mauritzberg och på begäran av Birger Mörner; härvid ha,
förklarligt nog, ett par minnesfel insmugit sig, vilket gör dateringarna i några fall
osäkra, i några bevisligen oriktiga.

8 100

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:13:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/orebib75/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free