- Project Runeberg -  Skiftende Horizonter : Skildringer og Iagttagelser fra et Ridt gennem Ørkenen og Lille-Asien /
71

(1894) [MARC] Author: Johannes Østrup
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - På vejen til Damaskus. — Baalbek. — Første indtryk af et af jordens paradiser. — Byens historie og dens historiske minder. — Moderne liv, i hjemmet og på gaden. — Kvinderne og deres sociale stilling. — Opdragelsen og undervisningen. — Literaturen og religionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

71
Frankrig, England, Rusland og Østerrig, og at det hele er noget,
som ligger grumme, grumme langt borte.
Orientalerens væsenligste intellektuelle interesse er i virkelig
heden nu som for århundreder siden den religiøse. Ligesom de
religiøse rørelser have været det væsenligste motiv i de islamitiske
folks hele historiske udvikling, er det også i det daglige liv den
religiøse interesse eller de rituelle vaner, der præge samtalen og
skikkene. Den jævne Arabers religiøsitet er egenlig ikke inderlig,
og opfyldelsen af de ydre forskrifter, bønnerne, afvaskningen og
lignende går lige så maskinmæssigt til, som når i en dansk
familie husherren remser en bordbøn op for i samme åndedræt at
udbryde: »Nej, sikken dejlig suppe vi skal have idag!« Ikke
desto mindre gør der sig hos de fleste udannede orientalere en
ejendommelig, ret naiv opfattelse gældende af de direkte forhold
til Gud. til hvem man trygt kan overlade alt, og som nok skal
vide at klare for en, selv i de mest fortvivlede situationer. I
denne tillid finder orientaleren hvile, og overbevisningen om
Guds omsorg, selv for det daglige livs mindste småting, bryder
undertiden frem på en meget troskyldig måde. Jeg sad en efter
middag i en af de mange kaféhaver ved floden Barada; det be
gyndte at mørknes, og tjeneren kom ud for at tænde de talrige,
ophængte lamper; imidlertid blæste det en del, og den ene
svovlstik gik ud for ham efter den anden. Tilsidst løftede han
øinene mod himlen og med et mildt bebrejdende udtryki stemmen
udbrød han: »Men hvad skal det sige, ser Du da ikke, at jeg
kun har et par svovlstikker tilbage?«
I de daglige samtaler på kafeen debatteres ogsaa ofte religiøse
spørgsmål, undertiden ikke uden skarpsindighed, der dog ofte
har en ret naiv karakter omtrent som de sofistiske ræsonnementer
i Xenofons referater af Sokrates’ samtaler. Orientalerens lyst til at
anvende billeder og parabler gør ofte ræsonnementet lovligt vagt,
så at slutningerne blive noget vovelige. Jeg har en gang været vidne
til sådan en samtale, hvor en muhammedansk fritænker erklærede,
at det var umuligt, at Gud havde været til fra evighed af, der

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:14:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/orkenen/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free