- Project Runeberg -  Skiftende Horizonter : Skildringer og Iagttagelser fra et Ridt gennem Ørkenen og Lille-Asien /
350

(1894) [MARC] Author: Johannes Østrup
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vejen fra Konja. — Landskabet ved Tuz tchöllu. — Aksheher og Karahissar. — Pasvanskeligheder. — Mine forklædninger: som jærnbaneingeniør, embedsmand i tobakskollegiet og gendarm. — Kiutahia. — Livet på landet i Anatolien. — Oldtidens kulturformer bevarede. — Over Biledjik til Nikæa. — Byens historie og omgivelser. — Ankomst til Konstantinopel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

<
350
kvinderne i Hellas og i Troja tilberedte brødet allerede et år
tusinde før Kristi fødsel, således lave de tyrkiske bondekoner det
endnu den dag i dag i Anatoliens landsbyer.
Og hvis vi ville forfølge brødet på dets vandring fra bager
ovnen til bordet, ville vi få at se, at det også der behandles på
samme måde, og endvidere, at i det hele taget den bordskik,
der nu følges i Orienten, er den samme som den i oldtiden
herskende.
En af de bøger fra oldtiden, hvor vi få nøjest indblik i de
daglige forhold, er det nye testamente, og en skildring af det
moderne Østerlands kulturhistoriske forhold vil da også på en
måde blive en stor sammenhængende kommentar til denne ; i den
grad vrimler det med småtræk i evangelierne og apostlenes ger
ninger, som man først rigtig bliver klar på, når man har set de
fuldstændig tilsvarende i det levende nutidsliv. Det ligger også
i sagens natur, at den øvrige del af den fra oldtiden bevarede
literatur ikke levner synderlig plads til omtale af det daglige livs
detailler; forfatterne skrev for deres samtid, for hvem alle disse
ting vare bekendte. Det er først i vor tid, at man har fundet
på den snedighed at smugle disse skildringer ind i skøn
literaturen.
I det nye testamentes skildring af nadverens indstiftelse have
vi en beskrivelse af et måltid, der i alt væsenligt svarer til det,
der foregår endnu den dag i dag, når Orientalere spise sammen.
Når der siges, at brødet brydes, kan man kun tænke på brød
af den orientalske form, der kun bages i ringe grad, og derfor
aldrig bliver skåret, men brudt i stykker. Disse bløde brød
stykker anvendes tillige som en ske, hvormed man spiser alle
flydende retter; brødet bøjes sammen, således at der bliver en
huling i midten, og dermed søber man suppen op af fadet; man
har naturligvis kun et enkelt fad, som alle de omkringsiddende
dyppe i, således som det netop skildres på det sted, hvor den,
der skal forråde Jesus, betegnes ved, at det er den person, som
dypper sit brød i fadet samtidig med ham.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:14:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/orkenen/0378.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free