- Project Runeberg -  Det osynligas värld /
127

(1934) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Världsreligionernas kamp - 1. Buddhismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

127

dolda», skola munkarna möta varandra. Och kärleken
får icke stanna inom ordens trånga krets. Munken måste
visserligen bryta familjelivets band, och det prisas som
höjden av fromt hjältemod, när han, försjunken i
meditation, icke hör sitt hungrande barns gråt. Men så långt
han kan, är han skyldig att öva godhet mot sina
närmaste. »Om en man bure sina föräldrar på sina
skuldfor i hundra år eller gåve dem alla skatter och
konungariken på jorden, så kunde han ej fullkomligt betala sin
skuld/tiH demj) Godhet ocTTKjälpsamhet ha i själva
verket i de länder, där buddhismen härskat i sekler, blivit
ett drag i folkkaraktären. Det finns sannolikt intet land
i världen, där den fromma givmildheten är så stor som
i Birma. Där behöves inga välgörenhetskommittéer, inga
ordnade insamlingar. En var ger fullt frivilligt så
mycket han har råd, ofta mera. Vilken främling som helst
kan överallt utan ersättning få kost och husrum för ett
par dagar i något av de talrika buddhistiska hospitsen.
Välgörenheten sträcker sig till alla levande varelser, även
och icke minst till djuren. På skilda håll i de
buddhistiska länderna finnas asyler, där sjuka och vanföra djur
få en öm vård. Om Siam skriver en författare: »Här
uppfylles verkligen det kristna budet om kärlek till
nästan. På det mest frikostiga sätt ges gåvor åt fattiga,
sjuka och krymplingar.»

Och dock har denna ädla och varma sympati sin
begränsning. Kärlekens gärningar växa här som
blåklinten i åkern, där sådden dock skedde för ett annat
ändamål. Den buddhistiske munken övar till sist kärleken
icke för andras skull utan för att vinna sitt eget hjärtas
frigörelse från livsbegäret och livsångesten. Det är
möjligt, att han skulle kunna säga med den kristne aposteln:
störst är kärleken. Men han skulle icke kunna säga:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/osynligas/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free