- Project Runeberg -  Det osynligas värld /
151

(1934) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Världsreligionernas kamp - 3. Indiens bhaktireligion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

151

eller också bekänner man en nyteologisk förnuftsreligion
eller kanske rent av en form- och färglös idealism, som
tror på tillvarons Högsta Lag eller Moraliska
Världsordningen eller något ännu mera obestämt. Man tror det
ena eller det andra.

Men för indiern är det icke så. Han kan tro
alltsammans på en gång och, vad mera är, uppleva alla dessa
skilda religiösa ståndpunkter, om ej på en gång, så efter
varandra. Han kan äga pingstreligionens kraft och värme
utan att behöva offra sin tankes frihet. Han kan ena
stunden tillbedja i extas inför en grinande avgudabild i
ett hinduiskt bytempel och nästa ögonblick tumla om i
spekulationens blåaste rymder.

Tolerans är den indiska religionens lösen. »Den
religion, som skall passa för alla människor», skriver en
modern indisk författare, »måste uppvisa många olika
stigar. Sådan är Indiens eviga religion, sanatana dharma.
I dess fållor få alla rum, filosofen och vilden, den högsta
gudstro och den grövsta avgudadyrkan.» Ingenting
förefaller oss märkligare i indisk fromhet än denna förmåga
att i föreställningen om det gudomliga förena motsatser,
som tyckas oförsonliga. Den kristne samlar allt upphöjt,
gott, fullkomligt i den bild hans tanke skapar av Gud,
från vilken all god fullkomlig gåva kommer. Det mörka,
fientliga, förstörande, som livet och erfarenheten också
rymmer, måste han lämna utanför. I gångna tider tog
det gestalt i den onde fienden, i djävulen. Vår tid har
icke längre något samlande namn för olyckans, lidandets
och den meningslösa ondskans makter. Kanske känna vi
det ondas gåta så mycket bittrare. För indiern rymmes det
alltsammans i ett väsen. Förtröstan, kärlek och helig fasa
blir ett i hans känsla inför den Outsäglige, vars bild med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/osynligas/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free