- Project Runeberg -  Det osynligas värld /
207

(1934) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Kärlek och sympati. Religionshistoriska variationer över ett bekant tema

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

207

andliga livsgrund, som icke får rubbas. Kärlek driver
honom, men icke närmast kärleken till »de arma
hedningarna». Kristi kärlek tvingar oss. Kristi kärlek —
genitivkonstruktionen uttrycker i sin obestämdhet
träffande den dubbla rörelseriktningen hos denna heliga
kärlek. Den är visserligen också en kärlek till Kristus
men först och sist en kärlek från Kristus; därför rör sig
dess väg allt vidare i den riktning, dit Kristi liv och hans
död visa.

Därför att missionen för Paulus betyder en plikt, ett
heligt gudomligt uppdrag, kan han icke taga sin
uppgift med den buddhistiske bikkhuns sublima lugn. Hans
psykiska takt stämmer icke med den buddhistiska
dialogens hieratiska omständlighet; brevstilens nervösa
expressionism ligger bättre till för honom. Tiden är kort,
ärendet brådskande. Ständigt överlupen av arbete, en
man, som måste gripa varje tillfälle, en rastlös resenär,
som från den ena tillfälliga stationen på
missionsarbetets väg spanar ut mot den nästa: från Efesus till Korint,
från Korint till Rom, från Rom till Spanien, sådan är
missionären Paulus. I allt den fullkomliga motsatsen till
det religiösa lärarideal, som tecknas för oss i Sutta
Pita-kas tal och berättelser.

Motsatsen mellan de kristna och det buddhistiska
missionsmotivet återgår i sista hand på de båda
världsreligionernas högsta personliga ideal: den Fulländades metta
och karuna — agape tou Kristou, Gotama Buddhas
välvilja och medlidande med alla väsen och Jesu Kristi
kärlek. Välvilja, medlidande, sympati är icke detsamma
som kärlek. Det är förklarligt nog, att den moderna
människan i valet mellan båda ofta instinktmässigt
föredrar sympatien.

Sympatien är till sitt väsen universell. Den vet icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/osynligas/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free