- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
11

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

z il <=

I Overensstemmelse med den Enhed, der var oparbejdet mellem de
forskellige Kunstarter, blev Malerkunsten udpræget malerisk. I dens
Værker er den arkitektoniske Symmetri og Strenghed banlyst, og
den »maleriske Uorden« eller Frihed altbeherskende. Billedfladen føles
ikke og maa ikke føles. Kompositionerne mangle som Regel bestemt
Afgrænsning. I Dybden aabner sig uendelige Perspektiver. Lys og
Skyggevirkningerne ere hyppigt effektfulde. Figurernes Rumvirkning
understreges; er der flere, anbringes de i forskellige Planer; deres Be-
vægelser ere stærke, og hvor Lejlighed byder sig, gaa de i de forskellig-

Marmorbroen.

ste Retninger. For at fremhæve det bevægede bliver Handlingen arran-
geret helt eller delvis skævt for Beskueren, saa at Billedets Tyngdepunkt
forskubbes til en af Siderne. De enkelte Genstande eller Figurer faa
sjældent Lov at tegne sig i deres fulde Skikkelse, snart dækkes de delvis
af andre Genstande, snart overskæres de af Rammen, og snart fortabe
de sig i det ubestemte. Der er en sand Mani for dristige Forkortninger,
samtidig med at Skyer og andre Luftfænomener samt mægtige Draperier
spille en fremtrædende Rolle. Alt i alt kan der neppe nævnes det særlig
maleriske Virkemiddel, som Rokoko-Malerkunsten ikke benytter. Det
var, som om de mange Baand, den var spændt i, frembragte et Højtryk.
Den viste paa sit Omraade en betydelig Dristighed, og den ejede en Fart
og Lethed, som er enestaaende i Kunstens Historie. Vi har karakteriseret
Rokokoen som den mest æstetiske Kunst; dette bør suppleres med, at den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free