- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
23

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HU.

femtes Rytterstatue paa Amalienborg. Alt tyder paa, at han netop blev
valgt, fordi man erkendte hans Dygtighed og vidste, at han paa afgø-
rende Punkter repræsenterede den nye Tid.

Jacques Francois Joseph Saly var, da han i 1753 kom til København,
en moden Mand. Men skønt han allerede den Gang kunde se tilbage
paa en ret omfattende Virksomhed, blev Rytterstatuen af Frederik den
femte dog hans Hovedværk; og fremfor noget af hans bevarede Ar-
bejder giver den et fyldigt Billede af hans Kunstnerpersonlighed.

Kompositionen er paa sin Vis mesterlig. Kongen, som er iført ro-
mersk Imperatordragt, sidder med fornem Anstand paa en kraftig
Hingst, der er fremstillet i langsom fremadskridende Bevægelse. Selv
om ikke Broncetavlerne paa Fodstykket med deres berømmende Ind-
skrifter fortalte det tydeligt, saa vilde det ses af Statuens hele Anlæg og
Holdning, at den bør opfattes saaledes som Kunstneren selv har ønsket
det, som et episk Digt (le Poéme épique de la sculpture), der kunde bære
den folkekære Konges og den enevældige Kongemagts Berømmelse til
fjerne Slægter.

Skønt Arbejdet ikke er anlagt paa at give en nøgtern, realistisk Skil-
dring, er det dog bygget over et meget grundigt Naturstudium. I selve
Hestens Type genkendes Frederiksborg-Hingstens karakteristiske Ydre;
i Opfattelsen af dens Bygning, dens Muskulatur og Bevægelse mærkes
en varm og umiddelbar Interesserethed og en virkelig fyldig Forstaaelse.
Desuden vidner Maaden, hvorpaa Kongen sidder tilhest og holder den
venstre Haand med Tøjlerne helt nede ved Sadelknappen, ligesom og-
saa Kroppens og Benenes Stilling om, at Saly har opfattet den gamle
danske Rideskoles Ejendommeligheder, og at han tillige har formaaet
at give en genial Fremstilling af, hvordan den gode Rytter bliver »Et
med Hesten«, idet han paa en egen spænstig Maade følger dens Be-
vægelser. Man finder ogsaa i Behandlingen af mindre fremtrædende
Detailler, som Hestens Beslag, en tro Gengivelse af den herhjemme
brugelige Form.

Det har dog utvivlsomt været Salys Ønske at selve den nøjagtige
Naturskildring kun skulde tjene som Underlag. I Formbehandlingens
Kraft og Storhed er der en bevidst kunstnerisk Stræben efter i Lighed
med Antikken at hæve sig over det individuelle og give noget alment
stort og skønt, noget udpræget monumentalt. Men helt er dette dog ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free