- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
35

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

85

I Kongebusten viste Saly sig som Hofmanden, der fuldtud har til-
egnet sig Tidens Selskabstone og til det yderste respekterer den. I
Diogenes-Relieffet har han helt givet sig sin Søgen efter det evig-men-
neskelige i Vold. Dette er de stærkeste Modsætninger, som Salys Kunst
rummer. I den fortrinlige Buste, som forestiller Akademiets første
Præces, Grev Adam Gottlob Moltke, og som Akademiet ejer i et bron-

Saly: Alexandrine d’Etiolles?

ceret Gibseksemplar, har han forsøgt at forene disse Modsætninger.
Medens Skildringen i ydre Henseende har hele den pompøse Hold-
ning, som hørte sig til i den fornemme Verden, saa præges de skarpe
Øjne, Næsens klare Linier, de noget nervøse Ansigtstræk og det tørre
Smil om Munden af sikre og intelligente Iagttagelser. Ligesom Dio-
genes-Relieffet og Heststatuens Fodstykke synes denne Buste at be-
kræfte, at det mest var Forholdene, som paatvang Saly det officielle

og konventionelle Apparat. En Formodning som yderligere bestyrkes
3%

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free