- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
42

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sm DN

og der er mindst elleve forskellige Former paa Vinduesaabninger. Jar-
dins Søjler ere alle af den korinthiske Orden og for Peristylens Ved-
kommende frit udviklede; ved Vinduerne benytter han kun tre Vari-
anter. Han har ingen Balustrader; fremspringende Murflader anvender
han med stort Maadehold, afskaarne Hjørner slet ikke. Men de faa
Midler, han benytter, søger han at aftvinge den størst mulige Virkning.
Dette viser sig tydeligst, om man sammenligner Hovedgesimsen, Frisen
og Undergesimsen paa Jardins Projekt med de tilsvarende Bygningsled
paa Eigtveds. Hos Jardin er Hovedgesimsen simpel og kraftig, ja dristig,
den springer henimod tre Alen frem og staar sammen med Undergesim-
sen i et fortrinligt Forhold til Frisen. Paa Eigtveds Forslag virker de
tilsvarende Led tynde og smaalige, prægede som de ere af en kedsom-
melig Vaghed. Ved de øvrige Detailformer genfindes det samme. Re-
sultatet bliver, at Jardins Projekt i sin Simpelhed og Storhed er aand-
fuldt og rigt, medens Eigtveds trods sin Rigdom paa Forsiringer virker
aandsforladt og tyndt. Dertil kommer, at Jardin har opnaaet sit smukke
Resultat uden at misbruge Statuekunsten, idet han, hvor han har tænkt
sig den anvendt, har beregnet Pladsen saaledes, at den indenfor Hel-
hedens Ramme og i Overensstemmelse med sit Væsen kunde udvikle
sig frit. Eigtved har derimod paa flere Steder maattet ty til den for at
dække over sine arkitektoniske Svagheder. Betegnende for ham ere
saaledes de Putti, som han efter sædvanlig og gammel Skik har an-
bragt paa Tambourens Hovedgesims og flere andre Steder, for ved deres
Hjælp at opnaa det Liv og den Friskhed, han ikke evnede at skabe ad
arkitektonisk Vej. Med den dekorative Udsmykning gik det iøvrigt paa
lignende Maade. Jardin brugte kun faa Guirlander og Ornamenter, og,
naar han gjorde det, var det altid i en vis Forbindelse med Bygningens
Led; Eigtved benyttede dem efter sin Sædvane i stor Udstrækning og
hængte dem ret vilkaarligt paa Murflader og lignende.

Som Slutning paa denne Sammenligning ligger det nær at spørge
om Rokokoen ikke er bleven uretfærdigt bedømt, om den ikke i Eigt-
ved havde en uheldig Repræsentant, medens Ny-Klassicismen i Jardin
havde en særlig udmærket. Det sidste er nok Tilfældet, det første er
det absolut ikke. Eigtved var, som Amalienborg-Palæerne vise, paa
mindre Omraader en fremragende Kunstner, men det gik ham som hans
Kolleger i Udlandet; de monumentale Kirker, der opførtes af Rokoko-
Arkitekter, ere dels svage, dels byggede i en Stil, der griber tilbage til
Barokken. Rokokoens Tid var udløben, ingen større arkitektonisk Op-
gave blev mere betroet dens Arkitekter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free