- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
50

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 50 —

Samklang med Slottet; man aner desuden, hvordan det fra Foraar til
Efteraar omtrent havde samme Udseende, idet de Muligheder for For-
andringer, som fritvoksende Planter føre med sig, vare udelukkede; Sy-
ringers og Guldregns Blomstring afløstes her ikke af Kastaniers, Rhodo-
dendroners og Jasminers; Rosenbede og Stautepartier med deres skif-
tende Blomstringsperioder havde heller ikke fundet Anvendelse.

Jardins Haveanlæg ved Marienlyst og Bernstorff samt hans Om-
dannelse af Fredensborg Slotshave betegne et Systemskifte. Han synes
at have benyttet en Kombination af de franske Anlæg og Kents engel-
ske?’, i hvilke sidste Naturen fik Lov til at udvikle sig saa frit som
muligt, i hvilke den maleriske Afveksling mellem fritstaaende Træer,
udstrakte Trægrupper, store Plæner og bølgende Bakker spillede Ho-
vedrollen.

Den ved Huset nærmest liggende Del af Haven betragtede Jardin
ligesom sine Forgængere som en Udvidelse af dette; den blev stadig
anlagt efter strenge arkitektoniske Regler og var i Principet meget i
Familie med de ældre Havers Parterre; dog vare Bedenes Rokokofor-
mer blevne afløste af mere klassiske, og de enkelte Planter fik i frem-
trædende Grad Frihed til at udvikle deres Ejendommeligheder. Uden-
for de ret begrænsede Arealer, som behandledes paa denne Maade,
kom den egentlige Park, der var tildannet efter Kents Principper. Den
levende Naturfølelse, som mærkes hos Saly og mangeandre af Tidens
Billedkunstnere, begyndte at vaagne hos et større Publikum; naar man
færdedes i en kunstig plantet Skov eller Park, ønskede man at bevare
en Hlusion om at være i frie, uberørte Naturomgivelser.

Skønt intet af Jardins Haveanlæg er fuldt bevaret, kan man dog
gennem Resterne samt ved Hjælp af Kobberstik, Planer, Tegninger og
navnlig paa Grundlag af den i sinTid meget skattede Haveelsker Hirsch-
feldts Beskrivelser?! danne sig en ret levende Forestilling om dem.

Om Anlæget ved Marienlyst fortæller Hirschfeldt, at Skrænten, som
Slottet ligger opad, ligesom nu var delt i Afsatser med skraa Opgange,
der ved Endepunkterne vare dekorerede med Vaser. Paa selve Skrænten
og bag den var der bevaret en Del gamle Træer, der sammen med ny-
plantede ragede op over Bygningens Tag og dannede dens skyggefulde
Baggrund, »der genlød af Fuglenes Sang«. Mod Strandvejen bredte
Forhaven sig med Plæner og Blomster, med Statuer og Vaser, alt om-
sluttet af Lindealleer og kølige Spadseregange. Inddelingen og Udsmyk-
ningen var her i høj Grad symmetrisk, men skønt Forfatteren ellers er
de frie Anlægs ivrige Talsmand, fandt han Strengheden ubetinget be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free