- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
76

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8

han selv ønskede ved Bygherrernes økonomiske Krav. Ved hans Mar-
morkirke-Projekt har det utvivlsomt været Tilfældet; han skrev i sin
Betænkning til det: »Men da jeg formodede, at i en Tid, da Staten
har saa mange Udgivter, ikkun en moderat Summa hertil kunde ven-
tes, har jeg fra Begyndelsen været betænkt paa at fastsætte en saadan
moderat Sum, inden hvis Grænser jeg under Udarbejdningen stedse
har indesluttet mig.«?f Hans Fantasi kom kun frit til at udfolde sig i
den Art Arbejder, som bogstavelig talt staa i Dag og i Morgen kastes i
Ildovnen. Ved Christian den syvendes Formæling, ved Kronprinsesse
Marie Sofie Frederikkes Indtog og ved flere lignende Lejligheder blev
der efter hans Tegninger opført ret omfattende Dekorationer. Der var
et »Apollotempel«, et »Gratiernes Tempel« og mange andre; gennem-
gaaende synes de at have været meget populære. Af et Par af dem er
der paa Rosenborg bevaret flere flygtige Rids; efter disse at dømme have
de været festlige, rige og dog strenge i Stilen. Ramdohr omtaler en
»Triumfbue«% og Weinwich en »Antik-Søehavn«, som havde været
brugte som saadanne Indtogs-Dekorationer, og som senere vare blevne
opstillede i Fredensborg Slotshave; begge beklage, at disse Arbejder kun
vare af Træ; den sidste tilføjer om Søhavnen: »Den var saa smuk, at
den burde være foræviget i Steen«.

Blandt de samtidige danske Arkitekter kan ingen maale sig med
Harsdorff. Dog var der dygtige Mænd iblandt hans Kolleger; en Række
Bygninger? bærer smukke Vidnesbyrd derom. Der er Meyns kirurgisk
Akademi og Kongens Haves Indhegning med Pavillonerne, Gitteret og
den meget smukke Port for Midten af Kronprinsessegade; der er Ra-
werts St. Annæ Plads Nr. 5; G.E.Rosenbergs Ny Vestergade 17;
der er Gl. Torv Nr. 14, 18 og 22 samt flere andre gode Bygninger.

Det betydeligste af disse Værker er det omkring 1786 opførte ki-
rurgiske Akademi. Der er her en Storhed i Anslaget og en Kraft i Ud-
førelsen, som i arkitektonisk Henseende hæver det meget højt. I Sam-
menligning med Harsdorffs Bygninger ejer det en velgørende Dristig-
hed og Bredde; til Gengæld maa man savne den Finhed og Rytme i
Murfladernes Inddeling, som kendes fra Landmandsbanken, Udenrigs-
ministeriets Ejendom og Løveapoteket. Desuden har Meyn, ved at lade
Rammerne om de yderste Vinduer paa første Sal tangere Underkanten
af Mezzaninens, begaaet en arkitektonisk Forsyndelse, som Harsdorff

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free