- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
100

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OVERGANGSTIDENS FØRSTE MALERE

Høsen delte i sit bekendte Foredrag »Konsten i Danmark i den sidste
Halvdel af det 18de Aarhundrede« denne Periode i to omtrent lige store
Afsnit, det »arkitektonisk-plastiske« og det »malerisk-arkitektoniske«.
Inddelingen er betegnende. Arkitekturens ledende Stilling blev til at be-
gynde med ikke rokket af de store Omdannelser paa Kunstens Omraade.
Dertil kom, at man ved Indkaldelsen afJardin og Saly baade for Arkitek-
rens og Skulpturens Vedkommende resolut havde taget Parti for den
Udvikling, som bar Fremtiden i sit Skød og derved styrket begge disse
Fag. Noget lignende kunde der ikke være Tale om overfor Malerkun-
sten. Denne var overalt bleven særlig stærkt hæmmet under Årkitektu-
rens Overherredømme; og medens Arkitekterne og Billedhuggerne havde
haft den Fordel at kunne høste direkte Belæring af de mange Oldtids-
værker, som vare bevarede paa deres Omraader, saa maatte Malerkun-
sten ved Dannelsen af sin klassiske Stil, møjsommeligt søge Vejledning
paa de forskelligste Steder. Forholdene bøde saaledes, at Malerkunsten
til at begynde med maatte komme sidst i Udviklingen; til Gengæld
havde den i Længden de rigeste Betingelser for at udnytte Frigørelsen.
Dens Bevægelser ere ikke som Arkitekturens bundne af Nyttehensyn;
dens Værker kræve ikke som Billedhuggerkunstens dyre Materialer og
fremmed Hjælp; langt friere og lettere end disse Kunstarter kan den
derfor omfatte det Liv, der leves.

Blandt de Malere, som indledede den nye Æra, er der særlig tre,
Mandelberg, Peter Als og Vigilius Erichsen, som have Krav paa Op-
mærksomhed.

Den førstnævnte, Johan Edvard Mandelberg (1731—86), der er født
i Stockholm, fik sin kunstneriske Uddannelse dels i Paris under Bou-
chers Vejledning og dels i Rom, sandsynligvis under Paavirkning af
Winckelmann og Wiedewelt. Hans Udvikling formede sig særdeles
broget. En Række Skizzehbogsblade, som ejes af Kunstakademiets Bib-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free