- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
114

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114 —

her var stillet hann, fyldte ham med den største Iver; men allerede 1794,
da han havde fuldført 12 af de oldenborgske Kongebilleder, blev Ar-
bejdet brat afsluttet ved Slottets Brand.

Heldigvis ere en Del af Forarbejderne blevne bevarede; de fleste af
dem ere smukke i Farven og vidne om et betydeligt Kompositionstalent.
Som et af de bedste kan nævnes Arvehyldningen. Med ikke ringe Fri-
hed har Abildgaard her skubbet det historisk rigtige til Side og samlet
sine Kræfter paa at give Skildringen Fynd og Fart. Mængdens brogede
Klæder danne sammen med Kongefamiliens lyse Pragt en mangeto-
nende Stemning, hvis Virkning betydelig forøges af Baggrundens mæg-
tige Drapperi, viftende Bannere og den store Silhouet af Københavns Slot.

Medens Fremstillingen i dette Billede er ligefrem og let tilgængelig,
har Abildgaard i flere af de andre benyttet et højst indviklet allegorisk
Sprog, som kun er forstaaeligt for den særligt kyndige eller overordentlig
sindrige Beskuer. Forklaringen herfor kan maaske tildels søges i, at flere
af Opgaverne, malerisk set, vare umulige; hvorledes skal en Kunstner
til Eksempel i et Billede kunne fremstille Holstens Ophøjelse til et Her-
tugdømme uden ved et Sindbillede. Dog bør man ikke se bort fra, at
Abildgaard delte Tidens Smag for Allegorier, og at han næppe har været
klar over, hvilke Misbrug der kan gøres og der blev gjort af dem. Men
naar det i Ahnindelighed fremstilles som om det var hans Livsens Lyst
at lave Allegorier, saa gør man ham vist Uret; denne Dom er i hvert
Fald aldrig bleven tilfredsstillende motiveret. I hans Kunst spiller Alle-
gorierne, maalt med Tidsforholdene, ikke nogen særlig fremtrædende
Rolle; naar undtages nogle faa Tilfælde, synes han kun at have tyet
til dem for at klare Opgaver, der ligesom Christiansborg-Billederne vare
fremkomne paa Bestilling, og hvor de opgivne Emner krævede ekstra-
ordinære Midler.

Arbejderne til Christiansborg kom i øvrigt til at danne et afgørende
Vendepunkt i Abildgaards Udvikling; ikke alene blev hans Kunst
lysere og festligere; han blev, hvad der er mere betydningsfuldt, helt
fanget af det dekorative Maleri. I Aarene efter Slottets Brand udfoldede
han paa dette Omraade en ret betydelig Virksomhed. I Arveprins Fre-
deriks Palæ paa Amalienborg, i Ejendommen Nr. 5 paa Gammel Torv,
i Løveapoteket og i Gaarden paa Hjørnet af Reverentsgade og Vingaards-
stræde udførte eller ledede han omfattende Dekorationer; og Sandsyn-
ligheden taler for, at han paa flere andre Steder har været beskæftiget
paa lignende Maade.

Selvfølgelig maa noget af Aarsagen til denne Kursforandring søges

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free