- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
119

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 119 —

Som ved alle fremstaaende Arbejder gør ogsaa ved Frihedsstøtten
baade Tidens og den ledende Kunstners Smag sig slærkt gældende.
Den klassiske Stil er Tidens. Om den Idealitet, som har givet sig Ud-
slag i Udeladelsen af enhver Portrætfremstilling, gælder det samme.
Den mærkes i omtrent alle samtidige Mindesmærker; paa Bernstorff-
Støtten ved Gentofte findes saaledes intet Portræt; paa Emilie-Kilden
lige saa lidt. Og paa de talrige Urner, Vaser, Ohbelisker og Steler, som
omkring i Parker og Herregaardshaver i denne Periode bleve rejste til
Minde om hedengangne eller bortrejste Venner, hædres disse ved lange
Indskrifter, men kun yderst sjældent ved Portrætter.

Det særlig Abildgaardske maa søges i Stilens Renhed og den Kon-
sekvens, hvormed den ideale Tanke er gennemført. Mere end i Tidens

Abildgaard: Dekorativt Forarbejde.

andre Monumenter er del lykkedes ham at skabe en almengyldig Hel-
hed, og det er betegnende, al Værket i en særlig Grad præges af den
etiske Alvor, som hørte til Tidens bedste Egenskaber. Frihedsstøtten er
aabenbart ikke alene anlagt paa at være en Mindesten og en Pryd for
Indkørselen til Byen; Maalet har øjensynligt ogsaa været gennem Ord
og Billeder at indprente Beskuerne Dydens Værd.

Som Arkitekt kom Abildgaard i øvrigt ikke til at udfolde nogen syn-
derlig Virksomhed. Af Bygninger, der ere opførte efter hans Tegninger,
kendes kun Gaarden Nytorv Nr. 5, Apistemplet i Frederiksberg Have
og hans eget Landsted »Spurveskjul« ved Frederiksdal. Den først-
nævnte er desværre bleven en Del ødelagt ved Tilføjelsen af en øverste
Etage. Men selv i dens omdannede Skikkelse maa man glæde sig over
Facadens smukke Forhold og den Forstaaelse og Finhed, hvormed de
valgte arkitektoniske Motiver ere udnyttede; i denne Henseende, son i
saa mange andre, minder den en Del om Harsdorffs bedste Arbejder.

Apistemplet har mindre Interesse; her mærker man Dilettanten,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free