- Project Runeberg -  Thorvaldsen / Hans barndom och ungdom 1768-1797 /
28

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ER N0> BEDES

om Kunstens dekorative Værdier. I den arkitektonisk-plastiske
tabtes Kunstens smykkende Betydning ikke af Syne, men Skil-
dringen af det ideale Menneske blev det store Maal, der var
fælles for Malere og Billedhuggere, Digtere og Tænkere, hvad
enten de var Kristne eller Fritænkere. De Kristne vilde gen-
skue »Gudsbilledet« i Mennesket, dette »Herrens Billede«, som
var bleven forvansket ved Syndefaldet. Fritænkerne nærede
en brændende Længsel efter at se Menneskene befriede for de
Forvrængelser, der formentlig skyldtes Udviklingens Ugunst
og elendige Samfundsforhold. For begge blev den antike Kunst
den ophøjede Vejleder, om man vil Hovedhjørnestenen. Ingen
kunde genskabe den, alle kunde lære af den.

Thorvaldsen var ung, da disse store Forskydninger i de
kunstneriske Maal indlededes. Kun langsomt blev han klar
over, hvad den ny Tid fordrede. Aarsagen hertil maa ganske
særlig søges i, at Forholdene i Barndomshjemmet, med dets
Fattigdom og Sult, har hæmmet hans aandelige Vækst. Alt
tyder paa, at Thorvaldsen, da han blev sig bevidst at have Evne
til at stive Hjemmet af, har følt, at her laa en Forpligtelse, som
han ikke turde skyde fra sig. Driften til selvstændigt kunstne-
risk Arbejde blev stemt tilbage, og der gik Aar, inden den fik
Lov til frit at udfolde sig. Han har neppe strittet imod, naar
Gotskalk Thorvaldsen i videste Omfang lagde Beslag paa hans
Tid og Arbejdskraft. Det blev Abildgaard, som holdt ham til
Ilden. Det er i denne Forbindelse oplysende, at Thorvaldsen,
under Abildgaards Fraværelse paa en Rejse til Italien fra Som-
meren 1787 til Sommeren 1788, saa godt som ganske forsømte
Modelskolen. Først efter Abildgaards Hjemkomst tog han atter
fat paa sin kunstneriske Uddannelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/1/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free