Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ger
kant, som i hin Periode dannede Grundlaget for en yndet Kom-
positionsformel. Samtidig er der i Relieffets øvrige Partier
tilstræbt en vis Ligevægt, idet Figurerne behersker Firkantens
ene Diagonal og Draperierne den anden. Det maleriske i Sti-
len træder navnlig frem ved, at Bifigurerne og Draperierne kun
PRIAMUS HOS AKILLES
er antydede og ikke egentlig udformede, hvad der forlener
Helheden med et eget luftigt Præg. I Gengivelsen af Figurer-
nes sjælelige Udtryk har Thorvaldsen her naaet et vægtigere
Resultat end i Tempelrovet. Akilles er den højbaarne Mand,
der, uden at miste en Tøddel af sin Værdighed, finder Udtryk
for sin Medfølelse, medens det anes, at den dybt ydmygede
Priamus, trods alt, er den »gudlignende Drot«. Endelig bør en
Detaille ikke overses. Den store, klassisk formede Kande, som
den ene Trojaner Slave bærer i Favn, udmærker sig ved Hal-
sens og Hankenes lette, yndefulde Linier.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>