- Project Runeberg -  Thorvaldsen / Hans barndom och ungdom 1768-1797 /
48

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BRS | aE

end til at give et Skøn over hver enkelts Indskud i de paa-
gældende Arbejder vil næppe være gørligt.

Abildgaard stod den Gang i sin fulde Kraft, var en Mand
paa et Par og Halvtres. Hans Kunst er saa særpræget, at der
kun hører ringe Øvelse til at afgøre, om et Kunstværk er af
ham eller i det mindste stærkt paavirket af ham. Dette sær-
lige Abildgaardske er iøvrigt af en ret sammensat Beskaffen-
hed. Trods al hans Begejstring for Antiken og dens rolige
”- Monumentalitet sad Barokken ham i Blodet; rent umiddelbart
stod Michelangelos Kunst hans Hjerte næst. Som hin Stor-
mester var han betaget af komplicerede Stillinger og Bevægel-
ser. Navnlig viser hans Tegninger, i hvilken Grad herhen-
hørende Problemer har fængslet ham. Hans Udkast rummer
paa dette Omraade en Rigdom af dristige Motiver, i hvilke de
bestemmende Træk ofte er genialt opfattede og gengivet med
en bred, kraftig Streg. Der ligger et Studium bag dem. Han
maa formentlig til Tider være gaaet frem paa lignende Maade
som senere August Rodin, der lod en begavet kvindelig Model
frit indtage de Stillinger, hun lystede, medens han selv stod
parat til at fæstne til Papiret de blandt dem, som særlig inte-
resserede ham. j

| Hvad selve Menneskeskikkelserne angaar, er der et Par ty-
piske Træk, som stadig gaar igen i Abildgaards Kunst. Hans
Mænd saavelsom hans Kvinder er høje, ofte med svulmende
Former, men saa godt som altid kun måadeligt proportione-
rede. Hoved, Hænder og Fødder er hyppigt alt for smaa, Ryg-
gen tit: uhyre lang, og de øvrige Legemsdeles indbyrdes For-
hold som Regel grænsende til det deforme. Ikke mindre ka-
rakteristisk er hans Begejstring for rig Haarvækst. Baade paa
hans Mænd og Kvinder dækker denne det meste af Panden; hos
de førstnævnte, efter Datidens nyeste Mode, temmeligt langt og
skilti Midten; hos de sidstnævnte samlende sig i en stor Knude
i Nakken. Endelig bør det ogsaa fremhæves, at Abildgaards
Kunst er udpræget pathetisk, svingende mellem det lidenska- )

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/1/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free