- Project Runeberg -  Thorvaldsen / Hans barndom och ungdom 1768-1797 /
54

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

pege JR

havde et Korrektiv, som laa fjernt for Abildgaard. Gennem
sin ret omfattende Virksomhed som Portrættist blev hans Iagt-
tagelsesevne skærpet, samtidig med at han blev tvungen til at
dyrke den Foredragets Elegance og spirituelle Form, som hint
Slægtled sidst af alt vilde give Afkald paa. Det kunde paa dette
Felt af og til knibe for ham baade at være troværdig og ele-
gant, men i de fleste Tilfælde lykkedes det til Fuldkommenhed.
Hans Portrætmedailloner er som Regel behandlede med stor
Omhu; hyppigt broncerede, eller tonede, og altid omsluttede af
en elegant, som oftest forgyldt Ramme. Af Sveriges store Bil-
ledhugger Johan Tobias Sergel, hvis Kunst gennem ÅAbild-
gaard maa have været ham bekendt, og af vor egen Jens Juel
har han i stor Udstrækning taget Lære.

Som typiske Eksempler paa denne Side af Thorvaldsens
Virksomhed kan fremhæves de førnævnte i 1793 udførte Me-
dailloner af Mathias Saxtorph og Hustru. Portrættet af Sax-
torph er lidt tungt, lidt mut, og Udtrykket er ikke fri for at
være noget stirrende; men disse Mangler er underordnede.
Alt i alt er det et dygtigt og intelligent Arbejde. Skildringen
af Hustruen er dog langt betydeligere, i høj Grad beaandet.
Overalt spores fine Iagttagelser, der godtgør, at Thorvaldsen har
været udpræget sensitiv. Den Klarhed, hvormed Profilens sarte
Liniespil er gengivet, er af høj Rang, og det samme maa siges
om Formbehandlingen; det afvekslende og bevægede, Pandens
Fasthed, Kindens Blødhed røber, hvor fintmærkende han var.

Mest betegnende for Thorvaldsens egen Figurstil i denne
Periode er dog Relieffet »Numa og Egeria«. Det er udført 1794
som Pendant til »Herkules og Omphale«, men er dog helt
igennem forskelligt fra dette. Den maleriske Behandling er
paa det nærmeste forladt, kun Figurernes en face Stillinger
minder om den ved deres Understregning af Rumvirkningen.
Til Trods for at Kompositionen er bygget over en regelmæssig
Sekskant, er den fri og frisk. Bevægelserne er livfulde, Form-
behandlingen overlegen. Numa saa vel som Egeria er velpro-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/1/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free