- Project Runeberg -  Thorvaldsen / Hans barndom och ungdom 1768-1797 /
56

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Se gen

beboes af Hans Majestæt Kongen. Efter Christiansborgs Brand
1794 blev det indrettet til Bolig for Arveprins Frederik, og
Abildgaard fik overdraget dets kunstneriske Udsmykning. Sti-
"len blev en tung Udgave af Ludvig XVI’s med omfattende An-
vendelse af Statuer og Relieffer.

Efter en gammel Overlevering skal Thorvaldsen have mo-
delleret fire af Statuerne — to til Festsalen og to til Trappen —
samt to af Reliefferne. Dette er for Statuernes Vedkommende
neppe rigtigt. Efter. al Sandsynlighed kan kun de to i Festsalen
tilskrives ham, medens de to paa Trappen skyldes en anden,
ringere Haand. Dette bestyrkes af, at der paa Trappen i Vir-
keligheden ikke findes to, men fire Statuer, der alle, trods en
lidt forskellig Draperibehandling, nærmest gør Indtryk af at
være udført af samme Kunstner. Disse Statuer er paa ingen
Maade udygtige Arbejder, men de er paafaldende tørre og
magre, ikke saa lidt stive og uden egentlig Krop indenfor
Draperierne. Intet i dem minder om Thorvaldsens og Abild-
’gaards frodige Stil.

Til de to Statuer i Festsalen, Muserne Euterpe og Terpsikore,
foreligger der nogle Forarbejder — et Par Tegninger af Abild-
gaard og to omhyggeligt gennemarbejdede Skitser modellerede
af Thorvaldsen. Af Tegningerne fremgaar det, at Komposi-
tionerne helt maa tilskrives Abildgaard. Afvigelserne mellem
Tegningerne og Skitserne er ikke mere dybtgaaende, end at
Abildgaard let kan have faaet dem gennemført, medens Thor-
valdsen var i Gang med Arbejdet. .

Ganske naturligt føles Abildgaard stærkest i de to Skitser.
Betegnende for hans Kunst er den fremtrædende Drejning i de
to Musers Stilling, det knejsende i Hovedernes Holdning og det
lidt arrogante i Udtrykket, saa vel som den Maade, hvorpaa
Haaret er trukket langt ned over de i sig selv unaturlig lave
Pander. De to Figurer er, kort sagt, saa Abildgaardske i hele
deres Opbygning, at mange ved en flygtig Betragtning sikkert
vil være tilbøjelige til at mene, at de er modellerede af ham

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/1/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free