- Project Runeberg -  Thorvaldsen / Manddomsaarene i Rom 1797-1819 /
25

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rigt. af, at han sammen med den senere saa bekendte Maler,
Tyroleren Joseph Koch, ordnede sin Vens efterladte Arbejder,
kopierede flere af dem og hentede Motiverne til et Par af sine
berømteste Værker fra dem. .

Zoega og Carstens var dog langtfra de eneste Kunstinter-
esserede, som Thorvaldsen kom i Forbindelse med umiddel-
bart efter Ankomsten til Rom. Ligesom de øvrige skandinavi-
ske Kunstnere og Kunstvenner, der opholdt sig dernede, sluttede
han sig til’sine tyske Kaldsfæller. Disse mødtes i et bestemt
Kaffe- og Spisehus og lærte gennem daglige Sammenkomster
saa at sige hinanden »udenad«. Alt Pedanteri var bandlyst, til
Gengæld florerede Partistridighederne. Tonen var burschikos,
men forbedredes betydeligt, da flere afde Ældre blev bortskræmt
under Revolutionen.

I denne Kreds traf Thorvaldsen foruden Carstens:og Koch den
svenske Arkitekt Carlo Bassi, samt Tyskeren Fernow og Nord-
manden Brown, populært kaldet Baronen, der begge var inter-
esserede Kunstvenner. Men hverken i den tyske eller nordiske
Kreds fandtes en Billedhugger af Betydning. For at lære Mar-
morhugning, saaledes som Akademiet havde paalagt ham, maa
han have sluttet sig til en eller anden italiensk Billedhugger.
Men hvem? Herom vides intet. Men det er betegnende for
Thorvaldsen, at han i hvert Fald ikke blev regulær Elev hos
nogen Mester. To blandt Italienerne nød stor Anseelse. Den
ene, Canova, var alt en Berømthed, den anden, Thorvaldsens
jævnaldrende Domenico Cardelli, var godt i Færd med at blive
det. Overfor Canova var Zoega ikke saa lidt kritisk, medens
han omfattede Cardelli med uskrømtet Varme. Til denne sidste,
der netop havde udført en Marmorbuste af Grevinde Knuth,
Lilliendal, har han sandsynligvis indført sin unge Landsmand.
Det vides ogsaa, at Thorvaldsen har været varm for Cardellis
Kunst. Han ejede en Afstøbning afGrevinde Knuths Buste og des-
uden et andet Kvindeportræt af samme Haand. Den Vejledning,
Cardelli muligvis har ydet Thorvaldsen, blev kun kortvarig.

4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/2/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free