- Project Runeberg -  Thorvaldsen / Manddomsaarene i Rom 1797-1819 /
62

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Er > TERE

Virkning prægede Thorvaldsens Kunst i Afklaringens Aar,
vidner ganske særlig Medaillonerne til Christiansborg og Sta-
tuen »den fredbringende Mars«.

Bestillingen til Christiansborg lød påa fire cirkelrunde Me-
dailloner med symbolske Fremstillinger af Retfærdighed, Sand-
hed, Klogskab og Styrke — anselige Arbejder, hvis Diameter
skulde være 1,47 Meter. Ved en Fejltagelse af Baron Schubart
blev »Sandhed« læst som »Sundhed«. Opgavens udprægede
dekorative Natur nødvendiggjorde, at de fire Medailloner skulde
have samme dekorative Vægt, de skulde virke ens, men være
forskellige. Med stor Sikkerhed har Thorvaldsen overvundet
denne Vanskelighed; alle fire er komponerede over en staaende
og siddende Figur, og to og to danner de Pendanter.

Som Repræsentanter for Retfærdigheden benyttedes Jupiter
ogNemesis, for Visdommen Minerva og Prometheus, til at sym-
bolisere Sundheden valgtes Æsculap og Hygiea, medens Her-
kules og Hebe anskueliggjorde Styrken. Relieffet er højt, Fore-
draget kraftigt. Hver enkelt Komposition er let overskuelig og
gør sig efter Bestemmelsen gældende paa stor Afstand. Men det
samlede Resultat lader dog ane, at den Frodighed, som kende-
tegner Thorvaldsens kombinerende og komponerende Fantasi,
havde sin Begrænsning. Fuldtud naturlig virker den først ud-
førte Komposition »Visdommen«, ogsaa »Sundheden« er lyde-
fri; men i »Styrken« er Herkules” Stilling bleven en Kende
mere kompliceret end helt naturlig, og Hebes Klædning ud-
mærkersig ikke ved monumental Simpelhed. Endelig har »Ret-
færdigheden«, som var sidst i Rækken, aabenbart kostet Thor-
valdsen en Del Hovedbrud, navnlig virker det ret kunstlet, at
Jupiter støtter venstre Årm paa højre Ben.

Der er i disse Fremstillinger som i saa mange af Thorvald-
sens andre Arbejder benyttet et Billedsprog, der i hin Tid, den
klassiske Dannelses Glansperiode, var tilgængeligt for vide
Kredse, medens det i vore Dage snart kun er kendt af faa. De
færreste er nu klar over, at Hebe var Gudernes Mundskænk,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/2/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free