- Project Runeberg -  Thorvaldsen / Manddomsaarene i Rom 1797-1819 /
106

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 106 —

paa Højde med den ældre, hvis Naturlighed délvis er gaaet
tabt. Dette opvejes dog i ikke ringe Grad af den Finhed, hvor-
med Skikkelsens ungdommelige Ynde er fastholdt i den bøl-
gende Linie, der følger den løftede Arm og fortsætter sig ned
langs Bryst, Ryg og Ben.

I denne Forbindelse bør det iøvrigt erindres, at for Thor-
valdsens Forstaaelse af antik Sculptur har hans mangfoldige
Restaureringer af antikke Værker utvivlsomt haft stor Betyd-
ning. Han kom gennem slige Opgaver i ét dybtgaaende For-
trolighedsforhold til de gamle Mestres Teknik og Virkemidler.
De Resultater, han opnaaede, var som Regel højtskattede af
hans Samtid, kun ikke af Zoega, som paa dette Felt, som paa
saa mange andre, var forud for sin Tid og fandt enhver Re-
staurering af et Kunstværk absolut forkastelig.

Som alle store Kunstnere følte Thorvaldsen sig stærkt draget
af en Række ældre Mestres Værker; det var ham en Befrielse
at fordybe sig i dem. Dette gælder først og fremmest de præ-
raffaeliske Malere. Hans Beundring for dem har sat sig Spor i
hans Malerisamling. Deres Enkelhed synes alt tidligt at have
bestyrket ham i hans Bestræbelser i samme Retning. Helt kom
denne Indflydelse dog først til Udfoldelse i de store Monumen-
ters Periode.

Ogsaa Raffaels Kunst har for Thorvaldsen været en Fornyel-
sens Kilde eller rettere en Stimulans. I flere af de omhyggeligt
udførte Tegninger, som han sendte sine højtskattede Veninder
Baronesse Schubart og Fru v. Humboldt, er Kompositionerne
inspireret af Raffaels Skildringer af Madonna med Jesus og Jo-
hannes som Børn. Af Samtiden blev disse Tegninger lovpriste
i høje Toner. Det, at de mindede om den forgudede Raffael,
var vel nok til at sætte Begejstringen i Sving. I vore Øjne er
de gennemgaaende, ligesom de allerfleste af Thorvaldsens pænt
gennemførte Tegninger, ret tørre, ja nærmest interesseløse.
I Thorvaldsens Sculpturer har Indflydelsen fra Raffael for-
mentlig kun direkte gjort sig gældende i Relieffet »Marie med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/2/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free