Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 117 —
svævede Thorvaldsen, Impulsivt og voldsomt som han kunde
føle, maa de have opvakt hans Afsky. Dette til Forklaring for,
at han inderst inde ikke kunde taale Canova; i fortrolige Kredse
skulde man i hans Nærværelse tage sig i Agt for at nævne Ca-
novas Navn. Der var et Svælg imellem dem. Deres Natureller
ENERET ET,
CANOVA: DØDENS GENIUS DØDENS GENIUS
havde faa eller ingen Berøringspunkter. Thorvaldsens Styrke
laa i hans Umiddelbarhed og Naturlighed. Canova var den be-
vidste Verdensmand, den fødte Diplomat.
I Forholdet til Thorvaldsen staar Canova gennemgaaende
smukt; han anerkendte »den nye og grandiose Stil«, som hans
yngre Kollega havde skabt, og denne Anerkendelse var utvivl-
somt oprigtig, den spores i et Par af hans Værker. For Canovas
Hektor-Statue har Thorvaldsens Jason været Forbilledet. Re-
sultatet blev dog paafaldende forsagt. Desto lykkeligere ud-
nyttede han Thorvaldsens Simplicitas i sin 1811 udførte Bronce-
statue af Napoleon I, nu opstillet i Palazzo Breras Gaard i Milano.
Kejseren er fremstillet i heroisk Nøgenhed. Statuens Kompo-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>