- Project Runeberg -  Thorvaldsen / Manddomsaarene i Rom 1797-1819 /
164

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 164 —

helt let at give Afkald paa dette Arbejde. I Foraaret 1819 gav
han sig i hvert Fald igen i Kast med Opgaven og modellerede
en ny Prøve, det ligeledes forsvundne Relief » Mariæ Bebudelse«.

Da disse Forarbejder nu ikke kendes er det umuligt nær-
mere at konstatere, hvilken Betydning de har haft for Thor-
valdsens senere Udvikling. I saa Henseende blev Storhertugens
to ovennævnte mere beskedne Bestillinger langt betydnings-
fuldere. De omhandlede Relieffer er bevarede og godtgør hver
for sig, med hvilken Alvor Thorvaldsen har levet sig ind i
de paagældende Motiver. Det ældste er en i ret lille Format
udført Skildring af Kristus i Emaus. Støbt i Sølv danner det
Døren til Sakramentshuset over Højalteret i Kirken Santissima
Annunciata i Florens. Det andet Relief, »Kristus overgiver Peter
Himlens Nøgler«, er i Marmor anbragt paa Forsiden af Alter-
bordet i Kapellet paa Villa Poggio Imperiale ved Florens.

Skildringen af Kristus i Emaus er enestaaende i Thorvaldsens
Kunst. Han har her fuldstændig kastet sin klassiske Reliefstil
overbord og grebet tilbage til en malerisk, der nærmest har Til-
slutning til tyske Arbejder fra Overgangen mellem Gotikken og
Renaissancen. Formatet er beskedent, men den i Højden tre-
delte Komposition ejer betydelig Magt. Fra Kristus udstraaler
den forklarede Fred, som griber og aabner Øjnene paa hans
to Ledsagere, medens Baggrundens mægtige Draperi, dens
Palmer og Pinier, der tegner sig mod Himlen, fremhæver, ud-
dyber og beriger den anslaaede tyste Stemning. Et genialt, in-
spireret Arbejde, der viser, at Thorvaldsen havde Tag om det
kristelige Motivs Kerne, samtidig med at han var søgende paa
det formelle Omraade.

Til en tilsvarende Højde rækker ikke Skildringen af »Kristus
overgiver Peter Himlens Nøgler«. Relieffets kunstneriske Værdi
er ret uensartet. Stilen er Thorvaldsens, men gennemgaaende
mindre myndig end i hans bedste Arbejder. Kristus og Jo-
hannes er ret intetsigende Skikkelser, til Gengæld er det lyk-
kedes ham at give en fyndig Karakteristik af den knælende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/2/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free