- Project Runeberg -  Thorvaldsen / I Rom og i Kjøbenhavn 1819-1844 /
22

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

=ert99 sl

Nytaarstid 1820 modellerede af Kongehusets Medlemmer, hører
Frederik VI’s Dronning, Marie Sophie Frederikkes og Arve-
prinsesse Carolines til hans allerbedste. Det er Iagttagelsernes
Finhed, Gennemførelsens Aandfuldhed og den Sympati, som
han øjensynlig har været besjælet af, der her gør Udslaget.

For de to Relieffers Vedkommende var det hans Plan, at de
skulde anbringes i Vor Frue Kirke henholdsvis over Indgangen
til Daabskapellet og Skriftestolen. Til selve Daabsscenen har
han benyttet Motivet fra Døbefonten paa Brahetrolleborg. Det er
blevet en Del ændret og har tabt i Simpelhed og Storhed. Navn-
lig svækkes dets Virkning ved Berigelsen til venstre med to
svævende og to staaende Engle, til højre med en Gruppe Voksne
og Børn, der er ilet til for at blive delagtige i Johannes Daab og
nu gribes af Øjeblikkets Alvor. Ved »Nadverens Indstiftelse«
er Thorvaldsen gaaet dristigere til Værks, han har brudt med
Evangeliets Ordlyd, men er til Gengæld kommen i Kontakt
med Formen for Nadverens Uddelelse i den lutherske Kirke.
Yderst til venstre staar Kristus med Kalken i Haanden, foran
ham knæler Apostlene, midt i Flokken har Peter rejst sig, -me-
dens Judas Iscariot yderst til højre lister sig bort. Gennem
denne Ordning har Thorvaldsen opnaaet, at »Nadverens Ind-
stiftelse« symmetrisk korresponderer med Daabsrelieffet; sam-
tidig har han undgaaet den maleriske Rumvirkning, som Ån-
bringelsen af Kristus og Apostlene omkring Nadverbordet vilde
have medført. Rent dekorative Hensyn har saaledes i frem-
trædende Grad været afgørende for Kompositionens Form.
løvrigt staar Thorvaldsen i dette Værk mindre selvstændigt,
end Reglen ellers er for ham. I Karakteristiken af Apostlene
er han stærkt paavirket af Leonardo da Vincis Nadver, og
har ligesom Leonardo understreget hver Enkelts individuelle
Form for Grebethed.

Til Trods for disse Arbejders Svagheder og det Anstød, som
hans Fremstilling af »Nadverens Indstiftelse« til en Begyndelse
vakte, vandt de dog efterhaanden almindeligt Bifald. En Kreds

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/3/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free