- Project Runeberg -  Thorvaldsen / I Rom og i Kjøbenhavn 1819-1844 /
61

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

er egg

øjeblikkelig sat i Gang, og det lykkedes at faa dem paa Plads
inden Monumentets højtidelige Afsløring den 2den April 1831.

Sine utvivlsomme Mangler til Trods hævder Thorvaldsens
Pavemonument med Ære sin Plads i Peterskirken. Det er gan-
ske særlig Pavestatuen, som forlener det med dets høje Rang.
Den ejer hin Simpelhed, som er blevet kaldt hellig. Det var
Thorvaldsens Maal at skildre Paven, som det han inderst inde
var, det gennem Sorg og Lidelse adlede Menneske. Ved sin
klare Fastholden af dette Maal danner hans Pavemonument
en Modsætning til alle Forgængernes, idet disse, alene med
Undtagelse af Canovas, har haft den officielle Forherligelse
af Kirkefyrstens Magt og Herlighed som det fornemste Punkt
paa Programmet.

Ved en nærmere Undersøgelse af de Midler, hvorved det er
lykkedes Thorvaldsen at forlene sin Pavestatue med dens Stor-
hed, fanges Opmærksomheden først og fremmest af Pavens
Aasyn. Thorvaldsen har her ene og alene søgt at gengive de
karaktergivende Træk, og har undgaaet enhver Dvælen ved
saadanne Ejendommeligheder, der bar Tilfældighedens og Lige-
gyldighedens Stempel. Men dette grandiose, som han har for-
maaet saa mægtigt at faa frem i Pavens ÅAasyn, viser sig ved en
nærmere Betragtning at besjæle hele Skikkelsen. Selve Dragten
med det tunge Stofs svære Folder er indoptaget i Helheden.
Den Maåde, hvorpaa Kjortlen er samlet ind ved Fødderne,
medens Messekaaben spreder sig, aabenbarer paa skønneste
Vis hin rytmiske Følelse for Liniespil og Harmoni, som hører
til Thorvaldsens kosteligste Kunstneregenskaber.

Fodstykkets to store kvindelige Genier, »den guddommelige
Visdom« og »den himmelske Styrke« eller »sapientia divina«
og »fortitudo coelestis«, som de officielt hedder, er rent sta-
tuarisk set betydelige Værker. De ejer de lange Liniers skønne
Rytme og dertil en imponerende Massevirkning. Men i kunst-
nerisk Betydning staar de ikke paa Højde med Pavestatuen.
Vel er de fortræffeligt karakteriserede, men de virker dog langt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/3/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free