- Project Runeberg -  Thorvaldsen / I Rom og i Kjøbenhavn 1819-1844 /
80

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Es yen

Sympati, der forlener Fremstillingen med en i Sandhed kon-
gelig Alvor og Højhed.

Hvor mærkeligt dette Udkast i Bund og Grund er, viser en
Sammenligning med Thorvaldsens tvende Forarbejder til en
Goethe-Statue. Begge er fremragende monumentale, men de
skildrer en Mand af en ganskeé anden Støbning, en selvsikker,
en selvfølende Herre, der er sig sin universelle Betydning fuldt
bevidst. |

To af Thorvaldsens skønneste Monumenter, Appianis og
Vacca Berlinghieris, bør omtales i denne Forbindelse. I Form
og Indhold er de vidt forskellige fra Skitserne til Frederik VI
og den ukendte Dames Statuer. Bindeledet er en egen sart,
poetisk Stemning, halvt lyrisk, halvt episk i sin Klang. Por-
trættet er i disse Monumenter begrænset til et Minimum, til
en beskeden Medaillon. Deres kunstneriske Betydning skyldes
for begges Vedkommende et ret stort Relief.

Appianis Monument er det ældste. Som anført Side 11 traf
Thorvaldsen under sit Ophold i Milano 1819 Aftale om Hoved-
trækkene i dets Opbygning. Det mest fremtrædende Led skulde
være en Fremstilling af de tre Gratier sørgende over den bort-
gangne Kunstner, en Hentydning til Appianis Tilnavn »Gra-
tiernes Maler«.

I 1826 blev Monumentet opstillet i Brera Galleriet i Milano,
hvor det den Dag i Dag har sin Plads. Dets pragtfulde Marmor-
indfatning skyldes sandsynligvis en italiensk Arkitekt og er
formentlig godkendt af Thorvaldsen. Relieffet hører til hans
allerskønneste. De tre Gratier havde ikke omsonst Aar ud og
Aar ind levet i hans Fantasi. Kompositionen virker saa ligetil,
er dog nærmest raffineret. Den ene Gratie ses forfra, den anden
fra Ryggen og den tredje fra Siden. Hos de to førstnævnte er
Liniespillet med smaa Afvigelser paralleltløbende, hvad der
virkningsfuldt understreger Bevægelsens Finhed. Sammen-
hørigheden mellem de unge Piger føles helt naturlig. Alle tre
er i lige Grad fængslet af Amors Sang. Helheden er en fuld-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/3/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free