- Project Runeberg -  Thorvaldsen / I Rom og i Kjøbenhavn 1819-1844 /
112

(1924-1930) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EDER

bly, med sænket Hoved. Det er ikke hende, men en Genie, der
styrer Farten. Kompositionen er en Videreførelse af den samme
Tanke, som han havde givet Form i sit berømte Relief »A genio
lumen« — Inspirationen, som fører Kunsten til Sejr, kommer
fra en ukendt Verden, kommer som en Naadegave. Thorvald-
sen havde selv i rigt Maal erfaret det benaadede, som er al god
Kunsts bærende og forædlende Kraft. Han vilde gennem sine
testamentariske Dispositioner gøre sit til, at Kunsten maatte
fange Sejr i hans Fødeby.

Det var smukt af Christian VIII, en Konge værdigt, at han
efter Thorvaldsens Død paa Grundlag af de Tanker, som denne
havde fremsat i det tidligere omtalte Brev, og støttende sig til
Mesterens første Udkast, lod H.W. Bissen udføre Quadrigaen,
som kroner Museets Hovedfacade. Men det vilde have været
mere i Thorvaldsens Aand, om Kunstens Muse med Genien som
Køresvend havde indtaget Victorias Plads.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:18:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otthorvald/3/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free