- Project Runeberg -  Palme-nytt-boken / 1993 /
10

(1993-2001) Author: Sven Anér
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1993, less than 70 years ago. Sven Anér is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


31.3.1993.        Till JK.

I anslutning till ärende 1118-93-29 vill jag anföra:

1 Naturligtvis får jag lov att foga mig i JK:s beslut att ej
anordna något sammanträffande med mig; samtidigt vill jag dock notera
att detta är första gången under en snart 50-årig
journalistisk verksamhet som en myndighet blankt avböjt ett sammanträffande;

2 Jag bifogar en replikväxling ur SvD Kultur.

Mitt eget inlägg står fast, och varje inslag i detta inlägg är
korrekt, sant.

I Platens replik är ingenting sant, eftersom någon
Mystère-flygning aldrig ägde rum; bekräftat för mig av franska
UD:s talesman Thomas Vauquier. Skulle jag misstro franska UD:s
formelle talesman då denne ger mig ett klart besked?

3 Jag granskar här närmare ett visst påstående i v Platens
replik, v Platen skriver (och påstår att det är Mattias Palme som
sagt detta):

- Jag väcktes tidigt av ett telefonsamtal från Carl Lidbom som
tillsammans med Ebbe Carlsson var på väg i bil från Genève till
Chamonix. Calle berättade då vad som hänt".

Uppenbarligen ska av den här beskrivningen framgå att det var
Lidbom som (ungefär vid 8-tiden, enligt Lidboms påhittade koncept)
gav Mattias det första dödsbudet.

Detta är dock inte sant.

Det första dödsbudet fick Mattias Palme av resebyråpersonal vid
restaurangen Chambre 9 i centrala Chamonix kl 0.45 på natten,
alltså ca fem kvart efter mordet.

Den som först kontaktade Mattias på Chambre 9 var platschefen
vid STS Resor i Chamonix, Olof Manner, vilken därefter
överlämnade Mattias till representant för hans egen resebyrå, VingResor.
Även tjänstgörande restaurangchefen på Chambre 9, Pelle Roegind,
stöder denna Manners uppgift. Jag har själv bandade och utskrivna
redogörelser från såväl Manner som Roegind.

Manner finns: arbete 08-614 41 00, bostad 08-652 76 18.

Roegind finns på: arbete 08-668 03 25, bostad 08-747 85 22.

Jag föreslår att JK talar med Manner/Roegind. Eftersom det finns
all anledning att tro på deras samstämmiga uppgifter har Mattias
Palme (eller de som påstår sig ha vidarebefordrat hans uppgifter)
lämnat en helt felaktig version rörande en så viktig punkt som
mottagandet av dödsbudet.

Genom att Mystère-flygningen aldrig genomfördes, och genom att
dödsbudsversionen är osann, måste enligt min mening hela
SvD-versionen vara osann.

Jag tror inte att detta är en spontan redogörelse från Mattias
Palmes sida, utan jag tror att andra har visat honom en
tillrättalagd version och sagt till honom att konfirmera.

Vid JK:s kommande handläggning måste, menar jag, avgörande vikt
fästas vid vad jag här anför.

JK: låt mig med viss emfas understryka att det inte är jag
som far med osanning i denna sak!

Med vänlig hälsning och hopp om samarbete! Sven Anér

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 15:26:15 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/palmenytt/1993/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free