- Project Runeberg -  I hvad afseende är Hegel Pantheist? /
10

(1851) Author: Johan Jakob Borelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I hvad avseende är Hegel Pantheist?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

buterna endast vara subjektiva uppfattningssätt, andra deremot
(såsom Sigwart och Wennerberg) lika bestämdt påstå dem
vara med nödvändighet gifna i substansen sjelf. Hvad slutligen
beskaffenheten beträffar af dessa substansens allmänna och (i
sitt slag) oändliga bestämningar, så kunde dessa ej vara andra
än sådana, i hvilkas begrepp ingick substantialitet eller ett
nödvändigt vara. Nu hade Spinozas föregångare Cartesius antagit
2:ne arter af substanser, tanke och utsträckning; och för
Spi-noza återstod således ej annat, än att bestämma dessa båda
såsom de attributer eller olika sidor, hvarifrån den ena och
samma substansen kunde och borde af förståndet betraktas.
Men då attributerna endast voro empiriskt upptagna, och i
substansens begrepp likaså litet fanns någon grund, hvårföre
attributerna skulle inskränkas till 2, som hvårföre ens några
attributer skulle finnas, så nekade Spinoza ej möjligheten af ännu
flera. Tvärtom påstår han bestämdt *), om ock utan bindande
bevis, att substansen består af oändligt många attributer, af
hvilka hvart och ett uttrycker en oändlig realitet

Ehuru nu hvarje attribut såsom ett bestämdt sätt att
fatta den oändliga substansen var inskränkt och innehöll
negation2), så var det dock såsom ett sätt att fatta den oändliga
substansen tillika sjelft oändligt, ehuru oändligt blott i sitt slag3).
Om således hvarje attribut såvida är begränsadt, som de
öfri-ga attributerna deri äro negerade, så är det dock å andra
sidan icke i egentlig mening af dem begränsadt4), så vida
som all begränsning af annat innebär ett förhållande till det
begränsande. Ty attributerna stå till hvarandra uti intet
förhållande, utan äro för hvarandra absolut likgiltiga, hafva ingenting
gemensamt ; hvårföre ock hvart och ett af dem bör begripas
genom sig sjelft5). Men utom dessa allmänna bestämningar,
hvilka tilläggas den oändliga substansen sjelf, gifves äfven ett

1) Eth. I. Prop. 10, 11, Ep. 60, fl.

2) Ep. 4, 41.

3) Elh. I, Pef. 6, prop, 16, dem.

4) Def. 2.

5) Prop. 10.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:27:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pantheism/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free