- Project Runeberg -  I hvad afseende är Hegel Pantheist? /
33

(1851) Author: Johan Jakob Borelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I hvad avseende är Hegel Pantheist?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

pen förnekas såsom högsta princip, och i stället sättas såsom
begrundad genom en högre princip; hvarefter samma svårighet
skulle återstå för denna sednare. Utan beviset kan blott bestå
uti en negativ deduction, eller principens uppvisande såsom
sanningen af alla ensidiga principer.

För den rena tanken, såvida som den abstraherar ifrån
allt det empiriskt gifna, och följaktligen ifrån all bestämning
(ty före philosopherandet voro alla bestämningar empiriskt gifna),
återstår blott det abstrakta tänkandet sjelft. Hvarje bestämdt
innehåll, sorn i detta tänkande fasthölles, vore ännu obevisadt;
och följaktligen, om ock i sig sjelft aldrig så högt och
berät-tigadt, dock i philosophiskt hänseende oberättigadt. Så vida
som allt tänkande är ett fortgående i omdömen eller i
synthe-tiserande, kan detta abstrakta tänkande uttryckas såsom den
rena formen för synthesen i omdömet, eller den logiska
copu-lan är, utan subjekt och predikat (Hegels Vara). Men i det
tänkandet sålunda abstraherar ifrån all bestämning, tänker det
i sjelfva verket intet, eller rättare tänker icke; hvad som först
bestämdes såsom det rena varat är således i sjelfva verket
Intet. Eller, med andra ord: tänkandet finner, att det ej kan
abstrahera ifrån all bestämning, begränsning eller negation, utan
att i; och med detsamma upphöra att vara tänkande;
bestämningen, negationen hör således till dess väsende. Tänkandet är
följaktligen bestämdt tänkande, dess objekt ett bestämdt vara,
Tillvara. Ville man fråga, hvartill ofklädandet af
bestämningarna tjenade, då det företogs endast för att åter ikläda sig
dem, så svara vi: För det empiriska, ännu icke
philosophe-rande tänkandet var det ett blott factum, att det fann sig
såsom bestämdt; nu mera är deremot detta factum uppvisadt
såsom nödvändigt grundadt i tänkandets eget väsende; den
as-sertoriska vissheten har blifvit förvandlad till en apodiktisk. I
all bestämning ingår en negation, ett uteslutande af annat;
det i sin isolering meningslösa och sig sjelft motsägande »intet«
är härigenom bestämdt såsom Annatvara. Hvad som har ett
annat emot sig är derigenom ett inskränkt, har en negation,

3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:27:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pantheism/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free