- Project Runeberg -  I hvad afseende är Hegel Pantheist? /
36

(1851) Author: Johan Jakob Borelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I hvad avseende är Hegel Pantheist?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

delta motsäger och upphäfver sig; utan emedan det lägre i sia
isolering är ett sig motsägande, abstrakt och ofullkomligt,
kunde det ej existera, om det ej i ett högre, absolut och
motsägelselöst hade sin eviga sanning och princip *). Hvad som
deremot qvarstår såsom förmedlingens sanning är, att principen
likaså litet kan tänkas i sin sanning utan momentema, som
dessa utau principen; ty principen ar sjelf ej annat än
mömen-temas enhet och idealitet. Likaså evigt som principen är
mo-menternas absoluta grund och väsende, likaså evigt har den
momenterna hos sig, är hvad den ar endast i och genom
mo-menterna. Den Spinozistiska motsatsen, mellan hvad som är
och begripes genom sig sjelft, och hvad som är och begripes
genom elt annat, upphäfver sig sålunda; och endast såvida, som
principen just är enheten af alla momenterna, gäller det om den,
att den är igenom sig sjelf och begripes genom sig sjelf.

Af hvad redan blifvit anfördt är det klart, huruvida
He-gels af Prof. R.2) klandrade yttrande, att den absoluta Ideens
innehåll utgöres just af hela den logiska utvecklingen, eger
sanning eller ej. Det är nemligen sannt, såvida, som den
absoluta Ideen ej kan vara något annat an enheten af alla sina
momenter. Såvida åter, som den just är deras enhet,
hvar-emot de uti den dialektiska utvecklingen framträda såsdm
söndrade och motsatta, kan man visserligen påstå, att den
absoluta ldeen ej är detsamma som den dialektiska utvecklingen,
utan fastmera det mål, som uti denna söktes. Detta oaktadt
kunde en analys af Ideen endast bestå uti en rekapitulation af
det logiska innehållet, tillika med uppvisande deraf, att hvarje
kategori uti Ideen innehålles, ehuru såsom förmedlad och för-

1) Man kan invända, att denna det lägres motsägelse endast innebär
behofvet eller fordran af något högre; men att man för att finna hvad
detta högre är, måste taga sin tillflykt till erfarenhet och åskådning. Att
den menskliga philosophien behöfver erfarenheten], hafva vi redan erkännt;
men fortgången till det högre får dock ej tänkas så, som om man ibland
mängden af empiriskt förhandenvarande begrepp skulle söka sig om, till
dess att man tillfälligtvis påträffade något, som passade för behofvet. Utan
det högre begreppet är just det, som positivt innehåller hvad det lägre
negativt uttrycker.

2) S. 83.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:27:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pantheism/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free