- Project Runeberg -  I hvad afseende är Hegel Pantheist? /
37

(1851) Author: Johan Jakob Borelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I hvad avseende är Hegel Pantheist?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sonad med sin motsats, säsom ett integrerande moment uti
Ideen sjelf, eller m. a. o. såsom upphäfd, men tillika bibehållen
(aufbewahrt). Att Prof. R., ehuru obevisadt, förklarar denna
enhet af "Aufheben" och ”Aufbewahreri* för en ren
motsägelse1), kommer af det oriktiga fasthållandet af momenterna i
sin abstrakta söndring, likasom skulle de såsom momenter af
Ideen vara detsamma, som de äro såsom söndrade. Endast
det må anmärkas, att Prof. R—s egen åsigt nödvändigt fordrar
antagandet af ett Aufheben, som tillika är Aufbewahren, eller
ock måste leda till konsequenser, som af honom sjelf blifvit
förklarade för pantheistiska. Ty såsom vi redan anmärkt måste,
i och med hvarje monads väsendtliga bestämdhet, äfven dess
individuella sätt att percipiera (d. v. s. dess phenomenverld)
vara immanent i Gud eller utgöra en Guds väsendtliga
bestämning (Nota notse est nota rei ipsius). Eller ock måste
detta ändliga sättas såsom uti Gudomligheten på en gång
po-neradt och negeradt, d. v. s. såsom Aufgehoben, men tillika
Aufbewahrt.

Vi tro oss genom det redan anförda hafva tillräckligt
vederlagt Prof. R—s påstående, att Hegels Absoluta skulle vara
detsamma som det rena Varat *). Att det Absoluta enligt
Hegel innehåller negation, medgifves, såvida som det dessförutan
ej kan tänkas såsom konkret, eller princip för det ändliga.
Men det är ej derföre sjelft ett ändligt, utan innehåller
negationen såsom negerad, är absolut sjelfständigt och oberoende.
Hvad åter motsägelsen beträffar, så torde det af det anförda
redan vara klart, huruvida Hegel rentaf förnekar principium
contradictionis, eller huruvida han fastmera upphöjt den ifrån
en abstrakt och intetsägande till en konkret och innehållsrik
princip. Visserligen påstår Hegel, att allting innehåller mot-

1) S. 84.

2) S. 10 (noten 3) citeras ett yttrande af Hegel, som skall bevisa, att det
absoluta enligt pantheismen sammanfaller med det abstrakta begreppet gällande
realitet. Hvad Hegel angår bevisar det just motsatsen; ty det citerade stället (VI.
S. 75-76). innehåller en kritik af den före Kant gällande s. k. rationella
The-ologien, hvilken just derigenom, att den ur det absoluta uteslöt negationen
förvandlade dess begrepp till den tomma abstraktionen af ett ”Ens realissimum”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:27:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pantheism/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free