- Project Runeberg -  I hvad afseende är Hegel Pantheist? /
53

(1851) Author: Johan Jakob Borelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I hvad avseende är Hegel Pantheist?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

dast är, såvida som dess enhet (det Absoluta) är i den
immanent, så måste vi likasåväl påstå, att mångfalden endast är
såvida, som hvarje moment skiljer sig ifrån det Absoluta, icke
är detsamma som detta, d. v. s. i sig innehåller negation och
motsättning. Hör nu mångfalden icke till det Absolutas
väsende, så medgifves, att ejheller negationen hör till
detsamma[1]; men då måste ock det Absoluta fattas såsom rent
abstrakt; och Spinozismen och Eleatismen stå för dörren. Är
deremot det Absoluta väsendtligen konkret och absolut bestämdt,
så måste negationen medgifvas vara för detsamma väsendtlig.

Betraktar man åter konseqvenserna af de båda
åsig-tema, så visa sig större olikheter. Hos Hegel är det ändliga
ett moment af det oändliga och erhåller just derigenom värde
och betydelse. Ehvad man än kan förebrå den philosophiska
rigtning, som Schelling begynt och Hegel fortsatt, så torde det
dock ej kunna nekas, att en djupare och rikare insigt i
naturens och mensklighetens väsende ifrån dem leder sitt
ursprung. Att mycken formalism, mycken omogenhet visat sig
vid philosophiens tillämpning på realvetenskaperna, vilja vi ej
neka; men detta tillintetgör dock ej förtjensten att hafva
grundlagt ett närmare och iefvande samband mellan dessa båda det
menskJiga vetandets poler — ett samband, hvarförutau
hvardera för sig stelnar till ett innehållslöst schema eller ett
andelöst aggregat Huru skall detta samband kunna gifvas ifrån
en ståndpunkt, som sätter det oändliga utan relation till det
ändliga? Vi våga visserligen ej på förhand i detta afseende
bedömma en åsigt, som ännu blifvit så litet utförd, som den,
Prof. R. framställt; vi önska och tro oss med säkerhet kunna
hoppas, att den snart skall i mera utförd gestalt framträda.
Men till dess att detta skett, kunna vi ej undertrycka den
förmodan, att just på denna åsigt låter tillämpa sig Prof. R—s
yttrande om pantheismen, att ”hvarje framsteg i philosophisk
utveckling blefve likbetydande med aftagandet och upphörandet
af dess inflytande på det praktiska lifvet.”

*



[1] Utom såvida som det Absoluta sjelft i sådant fall vore den rena
negationen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:27:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pantheism/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free