- Project Runeberg -  Pariserlif på 80-talet. Nya skizzer från det moderna Frankrike /
256

(1885) Author: Richard Kaufmann - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

256 De stora rätts-sessionerna.

fortfar dock tystnaden. Både förbrytaren sjelf och publiken måste
ha lagens egna ord, förr än det förfärliga står riktigt klart för dem.
Först när generalprokuratorn åter rest sig och fordrat, att
strafflagens resp. paragrafer skola tillämpas, och när rätten i några
minuter har »öfverlagt», kommer dramats gripande afslutning.
Klockan ringer för sista gången. Presidenten uppläser domen. I
betraktande af juryns förklaring och lagens paragraf den och den
dömer rätten förbrytaren till döden och befaller, att han skall
halshuggas på en af stadens offentliga platser. Skrik och snyftningar
afbryta den högtidliga tystnaden. »Döden! Döden!» ljuder det
som ett eko ned genom åhörarnes skaror, och under detta ekos
fortfarande döfva sus föres den dömde ut, och publiken utrymmer
salen. Sensationen är förbi, den stora rätts-sessionen är till ända.

Huru fattig parisersäsongen än är, finner den dock alltid utväg
att leverera några första-rangs-sensationer af denna art. Den har på
sin repertoar icke allenast de vanliga mordtragedierna och de stora
mystiska dramerna som Campis och Pels, den har tillika en specielt
parisisk genre af rättsliga effektskådespel, hvilka utöfva en så
mycket starkare dragningskraft, som det hela till slut efter alla
sinnesskakningar får en ljus och lycklig utgång. M:lle Marie Bières
process i början af åttiotalet var det första drama, som definitivt
grundlade denna genre, historien om cafésångerskan, hvilken
Seinejuryn tillerkände rättighet att skjuta ned sin otrogne älskare som
en hund på öppen gata i Paris. Det uppseende, denna process
väckte, gaf den hastigt en lång serie af efterföljare, tills slutligen
genren nådde sin kulmination i det drama, hvari M:me Clovis Hugues
var hjeltinna.

Grefvinnan Osmond var gift för andra gången med en herr
Lenormand och hade Öppnat skilsmässeprocess med honom. Då

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:28:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pariser/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free